Magnus Eriksson ny Chief Financial Officer för Höganäs AB

Den 1 september tillträder Magnus Eriksson som Chief Financial Officer för Höganäs AB. Han kommer närmast från Sandvik Hyperion och en tjänst som Vice President Finance & IT.

- Det är med stor glädje vi välkomnar Magnus Eriksson till Höganäs, säger Fredrik Emilson, VD. Magnus har lång och gedigen erfarenhet av att arbeta i internationella koncerner och tung industri. Med tanke på den expansionsfas Höganäs befinner sig i är denna bakgrund helt rätt.

Magnus Eriksson har haft olika ledande befattningar inom finans och IT inom Sandvik under 15 år, varav de senaste fem på Sandvik Hyperion med bas i USA. Dessförinnan var han Vice President Finance & IT för Sandvik Hard Materials. Magnus har en civilekonomexamen i internationell ekonomi från Lunds universitet.

- Magnus blir med sin passion för ledarskapsfrågor och affärsutveckling ett värdefullt tillskott i Höganäs ledning, säger Fredrik Emilson.

Magnus Eriksson tillträder sin tjänst på Höganäs den 1 september.

Ulrika Rask-Lindholm, kommunikationsdirektör, telefon 042-33 80 00, ulrika.rask-lindholm@hoganas.com

Om Höganäs Höganäs är världsledande på marknaden för metallpulver med en årlig kapacitet på 500 000 ton. I nära samarbete med sina kunder utvecklar Höganäs morgondagens lösningar för fordonskomponenter, elmotorer, ytbeläggning, additiv tillverkning och hållbar rening av vatten och mark. Höganäs har 18 produktionsanläggningar över hela världen och 2 300 anställda. Omsättningen under 2017 var 8,2 miljarder kronor. Höganäs grundades 1797 och ägs av Lindéngruppen och Wallenbergägda FAM. www.hoganas.com

Taggar:

Citat

 Det är med stor glädje vi välkomnar Magnus Eriksson till Höganäs. Magnus har lång och gedigen erfarenhet av att arbeta i internationella koncerner och tung industri. Med tanke på den expansionsfas Höganäs befinner sig i är denna bakgrund helt rätt.
Fredrik Emilson, VD Höganäs AB
 Magnus blir med sin passion för ledarskapsfrågor och affärsutveckling ett värdefullt tillskott i Höganäs ledning.
Fredrik Emilson, VD Höganäs AB