Smält stål ska värma hushåll i Halmstad

Genom ett nytt samarbete mellan Halmstad Energi och Miljö (HEM) och Höganäs AB ska motsvarande 2 500 villor i Halmstad värmas med spillvärme från metallpulvertillverkning. De två företagen har slutit ett avtal och infrastrukturen byggs under hösten.

Höganäs AB, världens största metallpulvertillverkare, har ett stålverk i Halmstad (tidigare Fundia). Här smälts skrot, 50 ton åt gången, som finfördelas till metallpulver. Smältverksamheten alstrar stora mängder restenergi, eller spillvärme, en resurs som idag inte tas omhand.

– Genom samarbetet med HEM kommer vi att bidra till fjärrvärmenätet i Halmstad med värme motsvarande årsbehovet för 2 500 villor. Detta är ett hållbart sätt att återanvända den värme vi själva inte kan ta hand om, säger Melker Jernberg, VD och koncernchef för Höganäs AB.

Höganäs beräknas leverera drygt 50 GWh per år till en effekt av 9 MW.

Bakgrunden till samarbetsavtalet är att Höganäs AB planerar en omfattande renovering av rökgaskanalerna i stålverket. När kanalerna byts ut är det enkelt att dimensionera dem för att leverera spillvärmen till HEM.

I och med leveranserna från Höganäs bedömer HEM att användningen av flis i förbränningen kan minskas med ungefär 10 procent och andelen naturgas med cirka en tredjedel, något som är bra inte minst ur miljösynpunkt.

Från HEM:s sida är man väldigt positiv till samarbetet med Höganäs AB eftersom detta ytterligare bidrar till att stärka upp fjärrvärmen och i förlängningen också miljön och klimatet. Sett till att varje fjärrvärmeansluten villa i Halmstad hjälper till att ta bort utsläpp motsvarande cirka 2 ton koldioxid varje år är en satsning på fjärrvärmen också en satsning på en bättre miljö.

– Detta partnerskap är en betydelsefull pusselbit för en miljömässigt hållbar energiförsörjning i Halmstad, säger Monica Karlsson, vd på HEM.

Tillvaratagandet av restenergin från smältverksamheten i Halmstad är det första steget i samarbetet mellan Höganäs AB och HEM. Förhoppningar finns att ytterligare spillvärme ska kunna tas om hand och användas.

Fakta Höganäs AB

• Sysselsätter 1 800 personer världen över, varav ett 90-tal på atomiseringsverket i Halmstad

• Tillverkar och säljer 500 000 ton metallpulver varje år, varav nästan 200 000 ton produceras i verket i Halmstad

• Omsatte drygt 7 miljarder kronor under 2014

• Metallpulver används främst för komponenttillverkning i bilindustrin

• Restenergin från produktionen i Höganäs förser det lokala fjärrvärmenätet där med cirka 90 procent av Höganäs fjärrvärmeverks årliga behov. Samarbetet startade 2005

Fakta Halmstad Energi och Miljö

• Sysselsätter 225 anställda

• Är det ledande energi och miljöföretaget i Halmstadregionen

• Ägs till 100 procent av Halmstads kommun

• Omsätter cirka 1 miljard kronor

• HEM värmer idag cirka hälften av alla Halmstadbor med fjärrvärme

• Bolagets fjärrvärme i Halmstad hjälper till att ta bort 78 000 ton koldioxidutsläpp

För frågor och mer information:

Ulrika Rask-Lindholm, Kommunikationschef Höganäs AB

e-post: ulrika.rask-lindholm@hoganas.com

Anders Bredfell, Kommunikationschef HEM (Halmstads Energi och Miljö AB)

e-post: anders.bredfell@hem.se

Om Höganäs

Höganäs är tekniskt ledande på den globala järn- och stålpulvermarknaden. Tillsammans med våra kunder utvecklar företaget framtidens bilkomponenter, produkter för lödning, system för hållbar energiproduktion och additiv tillverkning. Höganäs, grundat 1797, omsatte 7 090 Mkr under 2014.

Ägare är Lindéngruppen och Wallenberg-ägda FAM.

Citat

Genom samarbetet med HEM kommer vi att bidra till fjärrvärmenätet i Halmstad med värme motsvarande årsbehovet för 2 500 villor. Detta är ett hållbart sätt att återanvända den värme vi själva inte kan ta hand om.
Melker Jernberg, VD och koncernchef för Höganäs AB