Exklusivt samarbete mellan Hoi Förlag och Toborrow skapar nya möjligheter för Sveriges författare

Vill du ge ut en bok på ett hybridförlag men är fundersam över hur utgivningen ska finansieras? Nu har Hoi Förlag slutit ett avtal med företaget Toborrow som kan erbjuda företagslån för den som får sin bok antagen.

Sveriges främsta hybridförlag gör gemensam sak med utmanaren på marknaden för företagslån för att underlätta finansieringen av viktig och intressant litteratur genom ett exklusivt samarbete.

Hoi Förlag har etablerat sig med en egen affärsmodell där författarna efter sedvanlig antagning på litterära och kommersiella kvaliteter investerar i sina egna utgivningar enligt ett fast och välbeprövat upplägg och i gengäld har större medinflytande och betydligt högre royalty än på ett traditionellt förlag. Eftersom den investering som krävs är betydande – oftast minst 100.000 kronor – har förlaget länge funderat på om det finns sätt att göra mer kapital tillgängligt för förlagets författare. Samarbetet med Toborrow innebär att crowdlending-plattformen nu kommer att erbjuda författarna möjlighet att låna pengar via sina bolag på fördelaktiga villkor.

Hoi Förlag fungerar här genom sin antagning av författarna som en garant för att bokprojekten som ska finansieras håller hög kvalitet med goda förutsättningar att bli framgångsrika.

– En viktig pusselbit faller nu på plats i vårt arbete med att utveckla bättre och mer moderna villkor för författarna. Den som klarar att finansiera sin utgivning hos oss på ett bra sätt bygger grunden för ett framgångsrikt författarskap och ett långt samarbete, konstaterar Lars Rambe, VD Hoi Förlag.

Toborrow har utvecklat sitt koncept framgångsrikt under flera år och byggt upp en välfungerande tjänst där ett stort antal långivare, både företag och privatpersoner, får tillfälle att bidra till finansieringen av spännande verksamheter och projekt på bra villkor och med god säkerhet för de pengar som lånas ut.

– Att vara med och finansiera litteratur blir nytt och spännande för Toborrow och vi tror därför att det här samarbetet har alla förutsättningar att ge oss både fler långivare och låntagare inom kultursektorn. Det blir ett positivt inslag också i vår verksamhet, berättar Erik Arvidson, Head of Growth på Toborrow.

Lars Rambe, VD Hoi Förlag