Göran Redin är tillbaka i stormaktstidens Sverige och hos syskonen från Lövberga gård

För ett år sedan debuterade Göran Redin med den historiska spänningsromanen Ett fjärran krig som tog avstamp i Östergötland under stormaktstiden. Då lanserade han också ett alldeles unikt koncept kallat Stand-up history som han under året varit på turné med runt om i landet. Nu är han tillbaka med uppföljaren En skärva hopp, i den planerade serien om syskonen från Lövberga gård i Björsäter.

- Att skriva om historisk tid är en vansklig sysselsättning, ett försiktigt klivande mellan osäkra tuvor av fakta. Berättelsen om syskonen från Lövberga är förstås inte sann, i den meningen att den till hundra procent återger något som verkligen har hänt. Konsten är att utnyttja de fakta som finns och knyta ihop dem till en berättelse som är trovärdig, berättar Göran.

Responsen från läsarna på debuten har inte låtit vänta på sig. Och trots att debutens titel spontant kanske lockar främst manliga läsare, har Görans böcker verkligen hittat hem även hos de kvinnliga. Debuten har fått mycket beröm för sitt vackra språk, en spännande handling fylld av överraskningar och oväntade kopplingar samt inte minst för väldigt starka kvinnoporträtt.

- Det kan tyckas otroligt att en kvinna kunde ha fått en nyckelroll vid det för tiden stora och viktiga industriföretaget Finspångs styckebruk. Men under det krigiska 1600-talet var det många kvinnor som axlade rollen som ledare för landets största bruk och jordegendomar. Att unga Karin från Lövberga ges ett sådant stort förtroende är alltså inte osannolikt, säger Göran som ett exempel.

Konceptet Stand-up history är Görans egen variant på det vanliga författarsamtalet. Med hjälp av uppfriskande analoga skyltar med rubriker som ”Döden”, ”5 %” och ”Mare nostrum” låter han publiken styra ämnet, som inte alltid är vad det förefaller, och på ett lättsamt sätt får man en underhållande historielektion med avstamp i just 1600-talet. Han berättar förstås också om sitt skrivande, som i åtminstone ett avseende är lite speciellt.

Görans specialitet är att blanda högt och lågt, något han åter tagit fasta på i En skärva hopp:

- Jag är oförskämt nöjd med hur jag i berättelsen lyckats fläta ihop en av Sveriges förnämsta familjer med den i sammanhanget fullständigt obetydliga familjen på Lövberga gård. Just den flätan är kanske det bästa exemplet på författarens utmaning att med några historiskt korrekta fakta skapa en trovärdig berättelse.

Mer om boken:

Syskonen från Lövberga gård ställs inför svåra prov på var sitt håll. Erik möter krigets meningslösa grymhet och får lära sig att den farligaste fienden inte alltid finns på slagfältet. Karin visar sin duglighet i Finspång men dras med i en livsfarlig kedja händelser. Storebror Anders är kvar hemma på Lövberga och har ingenstans att fly när hämnden hotar.

När gamla och nya fiender samlar sina krafter är begåvning, beslutsamhet och kärlek allt de har till sitt försvar. När inte ens det räcker mot övermakten, när inte mer än en skärva hopp återstår; vad ska man då ta sig till?

Mer om författaren:

Göran Redin, född 1964 har sina rötter i Björsäters socken, Bankekinds härad i Östergötland, precis som hans berättelser. Han är i dag bosatt i Årsta och arbetar med projektledning. Han har sedan barnsben haft ett stort intresse för historia både som skönlitteratur och fakta. För några år sedan fick han idén att skriva en berättelse om den tidiga svenska stormaktstiden, en tid full av spännande händelser och gripande människoöden. Nu kommer den andra delen av den planerade serien ut.

För mer information, recensionsexemplar eller för att komma i kontakt med författaren vänligen maila eller ring Marthina Elmqvist på marthina@hoi.se alt 0708-92 95 94 på Hoi förlag.