Nu kommer pekböckerna om skägg och mustascher

Äntligen kan du låta barnen peka på gubbar med roliga skägg och mustascher – utan att du behöver skämmas. Kanske får ni till och med ett gott skratt tillsammans när ni ser alla dessa varianter av ansiktshår.

Nu kommer pekböckerna om skägg och mustascher.

Jenny Rydhström är kvinnan bakom de annorlunda pekböckerna, och tillika grundare av företaget Gents som erbjuder rakprodukter online och även har en verksamhet kring fysiska barbershops. Hur kom det sig då att hon ville göra en pekbok om skägg och mustascher?

– När man läser tillsammans vill man att båda parter ska ha roligt. Jag har två små barn själv, och bilder på äpplen och morötter är jag gruvligt trött på, säger Jenny Rydhström som också är aktuell med den mer vuxeninriktade boken Den medvetne mannens guide till rakning och skägg tillsammans med Glenn Lauritz Andersson.

Båda pekböckerna är färgglada och roliga för de allra minsta läsarna, men även vuxna har alltså behållning av att studera bilderna och lära sig skilja på olika sorters ansiktsbehåring. I boken om skägg kan man utforska skogshuggarskägg, Ullaredskägg, själaplåster och många fler varianter.

I motsvarigheten som handlar om mustascher kan man peka och förundras över sådana varianter som snorbroms, moppemustasch, cykelstyre och många fler.

Hur många varianter finns det egentligen av skägg och mustascher?

– Det finns säkert 40-50 olika sorters skägg, samt flera undergrupper inom vissa skäggstilar. Vetenskapen om skägg är oändlig för de riktiga nördarna, svarar Jenny Rydhström.

Båda böckerna är illustrerade av Julie Knight och formgivna av Cornelia Runehammar.

Utkommer 21 oktober.

Pekböcker om skägg och mustascher!

När man läser tillsammans med barnen vill man att båda parter ska ha roligt.
Jenny Rydhström