Politisk kriminalroman tar avstamp i diskussionen kring vård och välfärd

En dag ser läkaren Peter hur en gymnasieelev skjuts ned på en gata i Malmö.

Det är upptakten till romanen Judaskyssen som bygger vidare på den starka traditionen av politiskt engagerande skandinavisk kriminallitteratur. Alla patientfall i boken, som tar avstamp i diskussionen om vår välfärd, är baserade på verkliga händelser.

Bakom tangentbordet hittar vi den debuterande författarduon Kristina Tilvemo och Michael Wainwright. Kristina hade nyligen förlorat sin far som drabbats av långa väntetider på sjukhuset, och hon var precis som sin gamla kollega Michael intresserad av att skriva en bok om de utmaningar som Sverige står inför inom vård och välfärd.

– Oavsett om en människa avrättas med en kula i huvudet i ett mörkt gathörn eller hittas livlös efter elva timmar i en städskrubb på akuten, finns det någon som ligger bakom. Någon som gett en order. Någon som bär ett ansvar, säger författarna.

I Judaskyssen sveper en mordvåg in över Malmö, och på juldagsnatten ser läkaren Peter Larsson hur en gymnasieelev brutalt skjuts ned på gatan. Peter och hans flickvän Erika dras in i en våldsam värld och får uppleva tvära kast mellan Malmös hårda gatuliv och Lunds akademiska värld.

Parallellt belyser boken omvandlingen av den svenska sjukvården där författarna upplever att pengar i allt högre grad sätts före patienter. Till slut handlar det bara om att överleva. Frågan är hur mycket – och vem – man är beredd att offra.

Kristina Tilvemo är friluftsmänniskan från Uppsala som är utbildad till både litteratur- och språkvetare och civilekonom. Efter tio år som copywriter och projektledare på reklambyrå jobbar hon sedan 2003 som journalist i eget företag.

Hennes författarkollega Michael Wainwright växte upp i ett gruvsamhälle i södra Yorkshire, England, men bor sedan 40 år tillbaka i Uppsala. Efter en utbildning i mikrobiologi följt av en treårig forskarkarriär och en anställning på Pharmacia Biotech i Uppsala, är han sedan 1996 engelsk copywriter med eget företag.

Utkommer 21 augusti.

Storstadens hårda gatuliv i en politisk thriller med tydlig social och samhällskritisk agenda.

Oavsett om en människa avrättas med en kula i huvudet i ett mörkt gathörn eller hittas livlös efter elva timmar i en städskrubb utan övervakning på akuten, finns det någon som ligger bakom.
Michael Wainwright och Kristina Tilvemo, författare