Hoist Finance stärker sin position inom segmentet lån till små- och medelstora företag

Hoist Finance har förvärvat ytterligare en portfölj från Banco BPM. Portföljen är snarlik den portfölj som förvärvades oktober 2016 och består av cirka 1 800 fordringar till ett nominellt värde om 641 miljoner euro. Detta är den fjärde SME portföljen Hoist Finance köper av säljaren.

Emanuele Reale, Head of Sales, Hoist Finance Italien, beskriver förvärvet som ett bevis på Hoist Finance starka position på den italienska makrnaden och den framgångsrika expansionen inom segmentet lån till små- och medelstora företag (”SMEs”).

”Det italienska banksystemet genomgår en strukturell förändring där försäljning av förfallna lån blir en alltmer integrerad del av det finansiella ekosystemet. Vi ser en kraftig tillväxt på den italienska marknaden under de kommande åren och vi kommer att fortsätta bygga vår position som en ledande samarbetspartner till de italienska bankerna. Vid sidan av vårt erbjudande inom konsumentsegmentet har vi på ett framgångsrikt sätt också utökat vårt erbjudande inom andra segment”, säger Emanuele Reale, Head of Sales, Hoist Finance Italien.

Michel Jonson, Group Head of Investor Relations

Hoist Finance är en ledande skuldhanteringspartner till internationella banker och finansiella institutioner. Vi erbjuder ett brett spektrum av flexibla och skräddarsydda lösningar för förvärv och förvaltning av förfallna icke säkerställda konsumentfordringar. Verksamheten bedrivs från 11 call centers över Europa samt med hjälp av lokala servicepartners. Värdet på låneportföljerna uppgick per den 31 december 2015 till 11,3 miljarder kronor. Moderbolaget Hoist Finance AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm Mid-Cap lista och dess dotterbolag Hoist Kredit AB (publ) är ett reglerat kreditmarknadsföretag under Finansinspektionens tillsyn. I Sverige erbjuder vi inlåning via HoistSpar, som har cirka 85 000  konton.