50-talet medarbetare i Workington och 20 i Iggesund har varslats om uppsägning

50-talet medarbetare i Workington och 20 i Iggesund har varslats om uppsägning Iggesund Paperboard har varslat ett 50-tal medarbetare, huvudsakligen tjänstemän, om uppsägning vid kartongbruket i Workington, Storbritannien. Bakgrunden till varslet är brukets otillfredsställande lönsamhet. Personalreduktionen är en del i ett åtgärdsprogram, som syftar till sänkta kostnader. Därutöver ingår i programmet åtgärder för ökad effektivitet och högre produktion. Holmens VD och koncernchef Göran Lundin: - Koncernen har så här långt inte kunnat dra full nytta av gjorda investeringar i bruket. Syftet med personalneddragningen är att åstadkomma en nödvändig kostnadsreduktion, men vi måste också fokusera på övriga delar av åtgärdsprogrammet. Workington sysselsätter f n cirka 525 personer. Vidare har det av Holmen helägda dotterbolaget Skärnäs Terminal AB i Iggesund varslat 20 personer, varav 14 kollektivanställda och sex tjänstemän, om uppsägning. Främsta orsak är minskad vedimport till terminalen. Skärnäs Terminal AB sysselsätter f n ett 70-tal personer. För ytterligare information, kontakta gärna Holmens VD och koncernchef Göran Lundin, tel. 08/666 21 00, och Björn Kvick, VD för Iggesund Paperboard, tel. 0650/280 00. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00200/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00200/bit0001.pdf