Lätt att välja schyst

I dag nylanseras Hotell- och restaurangfackets app och hemsida för Schysta villkor. Det blir nu ännu lättare att välja bland annat restauranger, hotell och nöjesanläggningar som har tecknat kollektivavtal för sina anställda.

Appen har uppdaterats med en bättre kart- och sökfunktion för lättare navigering. Sökfunktionen har förbättrats så att det går att söka på organisationsnummer och Schysta villkor-funktionen finns nu även på engelska.

— Kollektivavtalen är garantin för att de som jobbar i hotell-och restaurangbranschen har schysta arbetsvillkor. Det är glädjande att vi nu gör det ännu lättare för gäster och besökare att välja arbetsplatser som är seriösa, säger Malin Ackholt, Förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Företag med kollektivavtal visar att de bryr sig om och tar ansvar för sin personal. Kollektivavtal innebär att personalen bland annat har avtalsenliga löner, viktiga försäkringar, avtalspension och att det finns regler kring exempelvis schemaläggning.

— Genom Schysta villkor-funktionen underlättar vi för gäster och besökare att utöva sin konsumentmakt. När det blir än mer synliggjort vilka arbetsgivare som behandlar sina anställda bra skapas det ett större tryck på dem som inte sköter sig att också ansluta sig till de spelregler som vi i branschen gemensamt har kommit överens om, säger Malin Ackholt.

Appen finns både i App Store och Google play. Hemsidan nås på www.schystavillkor.se

För mer information och kontakt: 070 – 48 48 100