Mathias W Emilsson i HRF vann pris för årets fackliga hjältedåd

Årets fackliga hjältedåd är LO:s pris för den eller de som gjort betydande insatser för unga inom facket. Mathias Westbrand Emilsson vann priset 2014 för att han vågade lyfta fram att unga ibland förutsätts jobba gratis för att ”visa vad de går för”. Han tackade nej till dessa olagliga villkor och vågade dessutom lägga ut konversationen i sociala medier trots sin utsatta situation som arbetssökande.

- Det känns vackert, oerhört vackert att vinna det här priset, säger Mathias Westbrand Emilsson, HRF-are från Umeå. Det är fantastiskt att få ett sådant erkännande bland fackliga kamrater. Jag har faktiskt bara varit fackligt aktiv i ett år och känner mig inte så hjältemodig. Alla finalister är vinnare.

Mathias publicerade en sms-konversation med en arbetsgivare där han tackade nej gratis provjobb, trots att han då var arbetslös. Arbetsgivaren skrev att Mathias var välkommen på ”en rullande anställningsintervju” utan betalning. Det fackliga hjältedådet bestod i att tacka nej till att jobba till de villkoren och för att han dessutom spred arbetsgivarens märkliga jobberbjudande i sociala medier. Detta fick stor spridning viralt och arbetsgivaren tvingades ta avstånd från det som skedde.

Mathias W Emilsson, 072-746 73 33
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070- 168 99 80