Registrering av fackligt medlemskap anmäls till Datainspektionen

Hotell- och restaurangfacket (HRF) har fått reda på att företag har samlat in uppgifter om de anställdas eventuella fackliga medlemskap. Arbetsgivarorganisationen Visita har uppmanat företagen att göra detta och även skickat ut färdiga blanketter som arbetsgivarna uppmanats att dela ut till de anställda. Nu anmäler HRF hanteringen till Datainspektionen.

HRF har kännedom om sex företag som har delat ut blanketter där anställda uppmanas att kryssa i om de är medlemmar i facket eller inte. Samtliga dessa företag har ett strejkvarsel hängande över sig. I Stockholm är det Berns AB, Clarion Hotel Amaranten, Hotel C och Grand Hotel. I Göteborg är har Hotel Gothia Towers samlat in uppgifter och det har också skett på Hotel Quality View i Malmö.

− Det skulle vara väldigt märkligt om det är lagligt att systematiskt dokumentera om anställda är med i facket eller inte, säger Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på Hotell- och restaurangfacket (HRF). Arbetsgivare kan inte ha någon rätt att samla in uppgifter om vem som är medlem i en demokratisk förening. Vi ser mycket allvarligt på den här registreringen.

Bakgrund

Hotell- och restaurangfacket (HRF) har varslat om strejk på 19 företag i sex städer. Strejken bryter ut den 19 april om inte HRF och Visita är överens om ett nytt avtal före dess. HRF har lämnat in en begäran till Datainspektionen om tillsyn om registrering av fackföreningstillhörighet. Anmälan till Datainspektionen omfattar sex företag:

• Berns Group AB, Berzelii Park, Stockholm
  • Clarion Hotel Amaranten, Kungsholmsgatan 31, Stockholm