Besökarna har hittat till Duudsonit Activity Park TornioHaparanda

Inomhusaktivitetsparken Duudsonit Activity Park i Torneå som invigdes i början av juli hade under den första månaden över 12 000 besökare. På företaget är man nöjda med besöksantalet trots att det vackra och mycket soliga vädret i juli lockade folk även till badstränderna. En annan glädjande faktor är att nästan hälften av aktivitetsparkens besökare kom från utlandet, främst Sverige och Norge. Restaurang Pirttihirmu som ligger i anslutning till parken uppfyllde också besökarnas förväntningar på restaurangtjänster. – Vi räknar också med ett bra kompletterande turistutbud, bland annat kan parkens besökare handla på Ikea i Haparanda två kilometer bort eller besöka Snöslottet och isbrytaren Sampo i grannstaden Kemi. Dessutom har vi stora förväntningar på samarbetet med Restaurang Pirttihirmu och bryggeriet Tornion Panimo som flyttar in i samma lokaler. Turistsamarbete har också inletts med Rovaniemiregionen och med Seinäjoki i Södra Österbotten, där det också finns en Duudsonit Activity Park, säger företagets VD Jani Karvonen.

Välordnade aktiviteter för alla åldrar året om
Duudsonit Activity Park TornioHaparanda är en aktivitetspark på 4 500 m2 för människor i alla åldrar och är öppen hela året. Parken ligger i upplevelsefabriken Elämystehdas Lappari i Lapin Kultas gamla lokaler. Aktivitetsparken skiljer sig från nöjesparker på det sättet att det inte finns några åkanordningar för besökarna. Eftersom parken ligger inomhus är det T-shirtsväder året om. I detta nya generationens motionscenter hittar alla något att göra, från 1-åriga barn till deras far- och morföräldrar, men den främsta målgruppen är familjer. Parken är också populär hos vuxengrupper, t.ex. för friskvårdsevenemang för arbetsgemenskaper. I parken i Torneå finns Nordkalottens största trampolinområde och ett förstklassigt skejtområde med pool. Dessutom innehåller parken en stor foambassäng, två stora klättervärldar, en trampbilsbana, snöbollskrigsspel, grentestning och mycket annat.

Närmat och bryggeriprodukter i älvmiljö
Restaurang Pirttihirmu med 300 platser ligger i upplevelsefabriken Lappari vid Torneälvens strand och har närmatsrestaurang och café. Restaurangen bjuder på delikata hamburgerrätter och annan snabbmat både för parkbesökare och andra kunder på Lappari. En nyhet är att Restaurang Pirttihirmu serverar en smaklig lunchbuffé kl 10:30–14:00. En förstklassig à la carte-meny erbjuds dagligen kl 14:00–21:00. Redan nu kan man njuta av olika ölmärken från bryggeriet Tornion Panimo i restaurangen. Under hösten utökas restaurangens produktbud med ölprovningar med matservering samt bryggerivisningar på Tornion Panimo i samma affärscentrum. Till upplevelsefabriken väntas i fortsättningen många olika bussgrupper, som får skräddarsydda aktiviteter i parken, motionscentret, restaurangen och bryggeriet.
I bakgrunden till Restaurang Pirttihirmu ligger den egna närmatsfabriken Ilmajoen Makkaramestarit Oy, som förädlar högklassiga köttprodukter från lokala producenter i Lappland och Södra Österbotten till glädje för restauranggästerna. Även om Pirttihirmus à la carte-utbud till största delen är av stekhustyp finns det både fisk och andra tilltalande alternativ, även för barn. Pirttihirmu Café är också öppet samtidigt med restaurangen. Det går att besöka restaurangen även utan inträdesbiljett till parken.

Upplevelsefabriken Lappari
Upplevelsefabriken Lappari som ligger i Lapin Kultas tidigare fabrik består av den stora aktivitetsparken Duudsonit Activity Park, motionscentret Hyvä Fiilis och Café & Restaurang Pirttihirmu. Under 2016 färdigställs etapp 1 i Lappari, som då får lokaler även för Tornion Panimo och en stor evenemangsarena. Senare tillkommer tre flervåningshus och annan kompletterande affärsverksamhet på det gamla fabriksområdet.

Mer information
Jani Karvonen, VD, Duudsonit Activity Park och Restaurang Pirttihirmu, jani.karvonen@dap.fi, +358 50 597 2425
Vesa Luhtala, restaurangchef, Restaurang Pirttihirmu, vesa.luhtala@dap.fi, +358 40 7514 206
Kaj Kostiander, VD, Tornion Panimo Oy, kaj.kostiander@arcticproperty.fi, +358 400 419 902