Nu kommer ”Shazam för bilder” till Sverige

Nytt färgverktyg avslöjar enkelt färgvalen i miljontals inredningsbilder

Houzz, utsett till ett av världens mest innovativa företag, lanserar nu tillsammans med Alcro ett helt nytt verktyg för svenskar som vill få hjälp med kulörerna i inredningsbilder. Verktyget är kostnadsfritt och kan hantera alla färgytor i en bild, från väggar till lampor eller kuddar.

Tjänsten som har utvecklats av Houzz heter Color Picker och bygger på innovativ teknik där användare endast behöver klicka med musen på olika ställen i bilden för att direkt få alla färguppgifter.

”Vi har alla varit där, man sitter framför datorn och ser en fondvägg man älskar men lyckas inte avgöra vilken färg det är på bilden,” säger Marcus Hartwall. ”Men Color Picker kan mer än så, den kan också identifiera vilken färg soffan, mattan eller lampan har, vilket kan göra alla svenskar till potentiella inredningsproffs.”

Samarbete med Alcro

Förutom att ge svenskar omedelbar information om vilken färg som finns i bilder, ska ett samarbete med ledande färgleverantören Alcro göra att intresserade direkt kan beställa färgprover hem med några musklick.

”Tiden då du kom till färgaffären med utrivna tidningssidor är förbi, nu klickar du två tre gånger och sedan får du exakt rätt färgprov levererad,” säger Marcus Hartwall.

Sparar pengar och miljö

Tidigare studier visar att svenskar i genomsnitt målar om fyra gånger innan man hittar den kulör man önskar. Det är både tidsödande och kostsamt för ekonomi och miljö.

"Vi ser stora möjligheter att förenkla för kunderna i deras kulörval med hjälp av Color Picker,” säger Sylvia Martinsson, Marknadskommunikationchef på Alcro. ”Vi på Alcro jobbar varje dag för att hitta nya sätt att hjälpa våra kunder med inspiration och urval. Det här samarbetet med Houzz och Color Picker är ett fantastiskt exempel på det.”

Kan få människor att våga

På Houzz hoppas man att Color Picker ska få svenskar att våga lite mer färgmässigt.

”Våra undersökningar visar att svenskar fortfarande är lite försiktiga när det gäller färgval i hemmet,” säger Marcus Hartwall. ”Förhoppningsvis kan Color Picker göra det mindre läskigt att beställa en färgstarkare nyans än vanligt, när man vet att föreslagen kulör är matchad mot den som man sett i en snygg inredningsbild.”

Color Picker finns nu tillgängligt kostnadsfritt för alla svenskar på houzz.se

Bifogat till detta pressmaterial finns bild på användning av Color picker, fritt att publicera.

Så gör du för att prova – fem musklick till rätt färg:

1. Besök Houzz.se
  2. Klicka på någon av sajtens över 14 miljoner högupplösta inredningsbilder