Bokslutskommuniké

1 januari-31 december 2016

Styrelsens kommentar avseende utvecklingen oktober - december 2016

Efter flera år av förberedelser inleddes den 8 november 2016 huvudförhandlingarna i Stockholms tingsrätt i civilmålen mellan HQ AB och Mats Qviberg m fl. Tingsrätten ägnade hela november och december åt sakframställningar från HQ AB och huvuddelen av svarandena. Vi är självfallet fortfarande i ett tidigt skede av domstolsförhandlingarna, men vi kan konstatera att så här långt har det utvecklats som väntat. Det är för oss positivt eftersom vi har mycket starka argument för vår sak. Motparterna har inte lyckats lägga fram argument eller fakta som försvagar vår sak.

Sin vana trogen försökte motparterna in i det sista obstruera. I oktober begärde man att hela målet skulle ställas in med motiveringen att det varit ”ogörligt” för deras advokater att förbereda sig inför processen eftersom de varit upptagna med brottmålet tidigare under året. Mats Qviberg och Stefan Dahlbo försökte också förmå tingsrätten att helt avvisa målet, med motiveringen att talan var ogrundad. Tingsrätten behövde bara ett par dagar på sig för att lämna begäran utan bifall. Den 7 november meddelade rätten att huvudförhandlingarna kunde inledas som planerat.

Fjärde kvartalet inleddes med en viktig positiv nyhet när Högsta domstolen meddelade att man inte tar upp det så kallade editionsmålet mot Carnegie. HQ AB har sedan hösten 2010 krävt att få ut en mängd handlingar från Carnegie som företaget fick i samband med förvärvet av dotterbolaget HQ Bank 2010. Handlingarna kan innehålla viktiga bevis som kan användas i samband med tingsrättsförhandlingarna. Carnegie har vägrat lämna ut handlingarna till HQ, trots att de inte är part i civilmålen. I oktober 2015 beslutade Stockholms tingsrätt om så kallad edition, det vill säga att Carnegie måste lämna ut handlingarna till HQ. Hovrätten har senare gått på samma linje som tingsrätten. Carnegie valde att överklaga delar av beslutet till Högsta domstolen och lämna ut en del handlingar till HQ i enlighet med beslutet. Dessa handlingar kan komma att utgöra viktiga bevis i tingsrättsförhandlingarna. Eftersom domen vann laga kraft i slutet av oktober får vi nu tillgång till alla handlingar.

Det är viktigt att komma ihåg att motpartens strategi att förhala har ett pris för dem. Det totala kravet uppgår till ca 3,2 miljarder kronor. Varje dag som processen fördröjs tickar ränta. Med räntan uppgår beloppet i dag till drygt ca 4,6 miljarder kronor. Vi räknar självfallet med att vara framgångsrika i tingsrätten och att domstolen därmed också kommer att tillerkänna oss ersättning för våra rättegångskostnader, pengar som i slutändan kommer alla HQs ägare till godo. När vi inledde processen mot de som låg bakom kraschen i HQ visste vi att den inte skulle vara över snabbt. Visst är det frustrerande ibland att se hur motparten obstruerar men vi kan samtidigt glädja oss åt att de själva får betala dyrt för det med mångmiljonbelopp i räntor.

Vi ser med tillförsikt fram emot de fortsatta förhandlingarna i Stockholms tingsrätt. Rätten bedömer nu att förhandlingarna kommer att vara avslutade den 22 juni 2017. Det är realistiskt att hoppas på en dom före utgången av september månad. Vi anser att vi har goda skäl att hoppas på en seger med bifall till vår talan.