• HQ AB/

Tingsrättsförhandlingarna i skadestånds- och utdelningsmålen är nu avslutade

Sedan HQ AB i juni 2011 väckt talan mot förutvarande styrelseledamöter, VD, huvudansvarig revisor och KPMG, samt Öresund har målet varit föremål för huvudförhandling i Stockholms tingsrätt. Huvudförhandlingen som pågått sedan den 8 november 2016 avslutades den 20 juni och tingsrätten har angivit att dom i målet kommer att meddelas den 19 oktober 2017, kl. 11.00.

Vår bedömning är att vi på ett tydligt och lättförståeligt sätt lagt fram vår talan inför tingsrätten – en talan som har stöd i den förebringade skriftliga och muntliga bevisningen. Vår bedömning är vidare att motparternas invändningar, som till stora delar har varit av teknisk och taktisk karaktär och med inslag av felaktiga uppgifter, har inte motbevisat vår talan. Anmärkningsvärt är att ingen av motparterna har lagt fram en alternativ värdering av hela tradingportföljen.

På hemsidan, www.hqab.se, har vi kompletterat utredningsmaterialet med en del presentationer m.m. som presenterades under huvudförhandlingen som intresserade kan ta del av.

Vi ber även i detta sammanhang att få tacka samtliga våra aktieägare för det stöd Ni visat styrelsen och HQ AB under alla de år processerna pågått. Ni har lojalt ställt upp på samtliga emissioner och vi har känt en stor motivation att driva detta för svensk finansmarknads trovärdighet viktiga mål. Det kan inte vara rimligt att en så monumental krasch som den i HQ Bank skall kunna gå opåtalad förbi och att de ansvariga skall undgå ansvar för brister i fullgörandet av deras uppdrag för HQ AB och HQ Bank.

Tack för allt stöd!

Styrelsen i HQ AB

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Sandberg, styrelseordförande, telefon 070-666 10 30

HQs fortsatta verksamhet efter det att dess tidigare dotterbolag, HQ Bank, förlorat sina tillstånd och försatts i tvångslikvidation, på ansökan av Finansinspektionen, är att efter beslut av bolagsstämman i HQ i maj 2011 driva målen om skadestånd och återvinningskrav mot HQs tidigare styrelse (med Mats Qviberg i spetsen), VD, revisor, KPMG och Öresund. HQ AB är noterat på Aktietorget och har ca 17 000 aktieägare.

.