Vissa justeringar av skadeståndsbeloppet

HQ ABs styrelse har beslutat att justera hur bolaget redovisar det totala skadeståndsbeloppet i processerna mot Mats Qviberg m.fl.

2016-08-19

Bolaget har i dag ingivit ytterligare yttrande till tingsrätten i de pågående civilmålen, samt en justerad skadeberäkning.

1)   Efter att bolaget fått ny information har vi justerat upp skadeståndsbeloppet för den skada som orsakades av den vårdslöshet som ledde till att Finansinspektionen år 2010 drog in tillstånden för HQ Bank. Vi ökar nu skadeståndskravet med 21 Mkr till 3.166 Mkr plus ränta.

2)   Skadeståndsmålet (enligt ovan) och det så kallade återbäringsmålet, som gäller kompensation för olovlig utdelning, är formellt sett två separata processer, men som dock kan komma att påverka varandra. Om vi vinner båda processerna gör vi bedömningen att den totala skadan som kan ersättas kommer att innebära att utdelningsbeloppet kan komma att avräknas delvis eller i sin helhet, beroende på vid vilken tidpunkt domstolen kommer fram till att avvecklingen borde ha skett, varför vi av försiktighetsskäl från och med nu väljer att redovisa det lägre totala skadeståndsbeloppet på maximalt 3.166 Mkr plus ränta. Inklusive ränta uppgår det totala beloppet för närvarande till 4.350 Mkr.

Christer Sandberg, styrelseordförande, 070-666 10 30