HQ.SE och Ericsson

HQ.SE och Ericsson utvecklar handelslösning för mobilt Internet HQ.SE och Ericsson har idag undertecknat ett samarbetsavtal kring mobila Internetlösningar. Målet för samarbetet är att tillsammans ta fram och vidareutveckla ledande finansiella handelslösningar för mobilt Internet. Nicklas Storåkers, VD på HQ.SE Fondkommission, säger - Mobila Internetlösningar ger HQ.SEs kunder möjlighet att handla aktier när de vill och var de vill. Ericssons ledande kompetens inom detta område ger oss möjlighet att ta en tätposition i denna utveckling. Parterna avser att i första hand utveckla en lösning för handel med finansiella instrument via Ericssons nya WAP-telefoner. Bland de funktionaliteter som är tänkta att utvecklas finns - möjlighet att köpa och sälja aktier och optioner via HQ.SE, depåinformation, analyser, nyheter, kursinformation och aktiekursbevakning. - HQ.SE är en naturlig, strategisk partner då de är en stark spelare inom den finansiella sektorn. Vi använder vår tekniska kompetens och vårt kunnande inom strategisk affärsutveckling för att hitta nya affärslösningar. Vi ska bli ledande inom området affärslösningar för ett mobilt Internet, vilket är ett prioriterat område för oss, säger Thomas Thard, affärsansvarig på Ericsson Business Consulting. Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med frihet för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Besök Ericssons Pressrum på: http://www.ericsson.se/pressroom eller Ericsson Business Consultings WAP-kampanj på: http://www.ericsson.se/letswap. HQ.SE är ett Internet-baserat finanshus och en del av Hagströmer & Qviberg-koncernen. Verksamheten består av HQ.SE Fonder och HQ.SE Fondkommission. HQ.SE Fonder är en av Sveriges största oberoende fondförvaltare med 11 fonder och 8 miljarder SEK i förvaltat kapital. HQ.SE Fondkommission är en Internetmäklare. Hela HQ.SE har idag över 30 000 kunder. Besök HQ.SE på: http://www.hq.se FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Viveka Leksell, Director of Communications Ericsson Business Consulting Tel: 08-422 2180 eller 070-661 69 86 E-mail: viveka.leksell@edt.ericsson.se Nicklas Storåkers, VD HQ.SE Fondkommission AB Tel: 08-696 17 00 eller 070 486 19 01 E-mail: nicklas.storakers@hq.se Thomas Thard, Senior Business Advisor Ericsson Business Consulting Tel: 011-24 70 00 eller 011-24 70 29 E-mail: thomas.thard@eng.ericsson.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00350/bit0002.pdf