I dag presenterades LO-rapporten "Arbetsmarknadens frontlinje"

PRESSMEDDELANDE I dag presenterades LO-rapporten "Arbetsmarknadens frontlinje", en skrift om den privata tjänstesektorn, svart arbete och hemservice för äldre. Rapporten har tagits fram på uppdrag av LOs styrelse och sju förbund har varit företrädda i arbetsgruppen. I rapporten finns också intressant bakgrundsbeskrivning om tjänstesektorn och dess relation till andra sektorer på arbetsmarknaden. John Herrström förbundsordförande i Hotell- och Restaurangfacket har varit ordförande i arbetsgruppen. Han kommenterar rapporten: - Nu har vi gemensamt lyft fram svart ekonomin som ett stort problem för oss inom tjänstesektorn och på så sätt fått upp frågan på bordet. - Offentligt stöd till seriösa företag inom vår bransch kan leda till att vi får en bred kraftsamling mot svart ekonomi av alla aktörer; fack, arbetsgivare, stat och medborgare. - Genom detta kan vi skapa en gemensam arena för att hålla svart ekonomin stången. - Vi har alla ett intresse av det. För facket är kollektivavtalen av stor betydelse. Och för arbetsgivaren att konkurrensen inte snedvrids. Staten är intresserad av att få in pengar. Medborgaren vill förstås att samhällsbygget ska hållas intakt och inte vittra sönder av ekonomisk brottslighet. - Jag hoppas nu att vi kan påbörja en diskussion mellan olika intressen. Och att en utredning kan gå vidare så att förslagen i vår rapport blir verklighet och att vi tillsammans kan få bukt med svart ekonomin. Rapporten finns att ladda ned på LOs hemsida http://www.lo.se. Och i kapitel 10 sidorna 141-146 kan du läsa mer om branschöverenskommelsen mot svart arbete. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00620/bit0002.pdf

Om oss

HRF - Hotell och Restaurang Facket - organiserar anställda inom hotell, restaurang och turistnäringen.