HSB Malmö har tecknat avtal om att överlåta fastigheter för 387 miljoner kronor till IKANO Fastighets AB HSB förstärker likviditeten med cirka 360 miljoner kronor och får en reavinst om cirka 330 miljoner kronor. - Försäljningen av fastigheterna är ett led i en medveten strategi för att stärka vår likviditet. Denna affär leder till en resultatförbättring i koncernen med 330 miljoner kronor, säger VD Greg Dingizian. De fastigheter som berörs av detta avtal är belägna på följande adresser: Ljungbyhus 7 och 9: Tessins väg 19 A-D, Henrik Wranérsgatan 3, Nicoloviusgatan 10 A-C, Krageholm 3: Kilian Zolls gatan 25 och 27 A-D, Sergels väg 6 A-B, Tessins väg 14 Laxen 26 och 27: Brogatan 9 A-B och 11 A-B Köpare till fastigheterna är IKANO Fastighets AB och köpesumman uppgår till 387 Msek. Totalt rör det sig om fem fastigheter om drygt 28 000 kvm huvudsakligen i Slottsstaden i Malmö. - För IKANO Fastighets AB är denna affär en viktig pusselbit för att förverkliga vår strategi att expandera i Öresundsregionen och på bostadsmarknaden i Malmö säger Jan Kristensson,VD. Såväl HSB som IKANO meddelar att om bostadsrättsförening finns eller är under bildande i någon av fastigheterna kommer de att erbjudas att köpa fastigheterna enligt de hembudsregler som finns för bostadsrättsföreningar vid denna typ av överlåtelser. För ytterligare information kontakta: Greg Dingizian, VD, HSB Malmö, tfn 040-35 78 16 Jan Kristensson VD, IKANO Fastighets AB, tfn 046-286 47 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT20130/wkr0001.pdf