Höga vinstkrav och bonusar hindrar nya jobb

2007-09-29 Företag sviker sitt ansvar att investera för framtiden i Sverige.
Aktieägarnas uppdrivna avkastningskrav och bonusprogram som premierar kortsiktiga resultat är de främsta orsakerna till att företagens investeringar utvecklats svagt i den senaste högkonjunkturen. Mellan 2002 och 2005 ökade tillverkningsföretagens vinster med 465 procent och utdelningarna med 377 procent, medan investeringarna låg kvar på närmast oförändrad nivå.
Det visar en undersökning av investeringsutvecklingen i Sverige som HTF och Sif tillsammans presenterar i dag.

Rapporten baseras på intervjuer med närmare 300 finans- och ekonomichefer i stora och medelstora företag, en specialanalys av Sveriges 20 största företag och sammanställning av offentlig statistik.
Enkäten visar att i vart tredje företag är ägarnas höga avkastningskrav mycket eller ganska begränsande för investeringarna. I vart femte företag anges fokus på kortsiktiga resultat som det främsta hindret.
Rapporten visar att avskrivningarna i svenska företag varit större än investeringarna sedan 2001. Det kan få till följd att företagen väljer att investera i lågkostnadsländer i stället för i Sverige, när exempelvis maskiner och annan teknik tjänat ut.
Enligt rapporten har drygt 75 procent av företagen bonussystem för sina chefer. En tredjedel av företagen har bonussystem som är kopplade till faktorer som minskar kapitalet eller håller igen på investeringarna. Det innebär att det i vart fjärde företag finns risk att företagsledningens bonusar i sig hämmar investeringarna.

– Investeringar är nyckeln till utveckling i företagen. Utan investeringar slås företagen ut och både jobben och välfärden hotas. Men trots optimala förutsättningar för investeringar som högkonjunktur, en industri på högvarv och lågt ränteläge valde Sveriges 20 största företag att dela ut vinster 50 procent högre än investeringarna förra året.
– Det är allvarligt när företagen sviker sitt ansvar att investera för fler och tryggare jobb i framtiden. Företagen måste tänka om och se till att investeringarna blir högre än aktieutdelningarna. De måste orka stå emot orimliga avkastningskrav, se till att bonusprogram premierar långsiktighet och satsa på investering i medarbetarna i form av kompetensutveckling, säger förbundsordförande Mari-Ann Krantz, Sif och förbundsordförande Bengt Olsson, HTF i en gemensam kommentar.

HTF och Sif samlas nu på måndag 1 oktober till kongress i Västerås för att ta ställning till förslaget att gå samman i det nya förbundet Unionen, som med ca 500 000 medlemmar blir det största i det privata näringslivet.

Hela rapporten finns på www.sif.se samt bild på Mari-Ann Krantz och Bengt Olsson.