Högt tempo, låg lön. En granskning av platsannonser gjord av HTF

"Om karriärmöjlighet, personlig utveckling och stort ansvar betyder mer än lön nu, är detta jobbet för dig" Högt tempo, låg lön. En granskning av platsannonser gjord av HTF Hjulen snurrar allt fortare i Sverige. Våra medlemmar jobbar i ett högt tempo och alltfler jobbar övertid. Långtidssjukskrivningarna på grund av stressrelaterade sjukdomar ökar i landet. Och företagen annonserar hela tiden efter stresstålig personal som gillar fart. Vi har läst och analyserat platsannonseringen under hösten. I detta material finns 23 annonser exemplifierade. I vår granskning har vi sett följade; De flesta annonserna har krav på ett högt tempo, stresstålighet och erbjuder flexibel anställning. Fler av företagen erbjuder arbete dygnet runt trots att företagen saknar dispens för nattarbete. Semesterlönen ingår i timlönen trots att det strider mot semesterlagen. Trots den nya jämställdhetslagen söker modebutikerna "försäljerskor". Den kvinnliga arbetsmarknaden kräver att man är "trevlig och "charmig" medan män ska vara villiga att "satsa på en karriär". - Det är med stor oro vi ser arbetsgivarnas ogenerade krav i annonser publicerade i dagspressen. Vi tänker inte stillatigande se på när arbetsgivarna försämrar villkoren för de anställda. Vi accepterar inte att arbetstids- och arbetsmiljölagen "glöms" bort. Och se hur unga människors glädje i att ha kommit in på arbetsmarknaden byts mot en förtvivlan av att ha blivit utnyttjade, säger HTFs ordförande Holger Eriksson. Ytterligare information kan lämnas av ombudsman Maria Mirsch telefon 08- 617 70 36, 070-668 90 42. Materialet kan beställas från HTFs vaktmästeri, tfn 08-737 83 71 eller Yvonne Meyer, tfn 08-737 81 02. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00050/bit0002.pdf