Nytt löneavtal för ca 55 000 tjänstemän inom den privata tjänstesektorn

Nytt löneavtal för ca 55 000 tjänstemän inom den privata tjänstesektorn Avtalet träffades sent i natt. Tjänstemannaförbundet HTF och Akademikerförbunden har träffat överenskommelse om nytt avtal med Tjänsteföretagens Arbetsgivarförbund samt Medie- och Informationsarbetsgivarna. Avtalet berör 55.000 tjänstemän som arbetar inom bl a resebyråer, callcenter, bemanning, advokatbyråer och kreditkortsföretag. Avtalstidens längd Avtalet gäller från den 1 april i år och till den 30 april 2004. Avtalsperioden är på 37 månader. Löner 1 april 2001- 31 mars 2002 3,0 % 1 april 2002- 31 mars 2003 2,8 % 1 april 2003- 30 april 2004 2,6 % Lönehöjningar med 8,4 % under 37 månader. Samtliga tjänstemän är garanterad en lönehöjning med lägst 250:-/mån. Lägstlönerna för de mellan 20 och 24 år höjs årligen med 3,0%. Andra förbättringar i avtalet är; ökat inflytande över arbetstidens förläggning, skärpta regler vad gäller övertidsarbete för chefer och vissa andra tjänstemän, arbetsmiljöfrågorna har särskilt uppmärksammats och arbetsmiljöavtalet ska revideras, bättre verktyg/hjälpmedel inför de lokala löneförhandlingarna och förbättrat stöd för enskilda tjänstemän i små företag vid deras löneförhandlingar. -Det är bra att vi träffat ett avtal utan att behöva kalla in medlare. Detta avtal står sig bra i förhållande till avtal som träffats inom andra branscher, så vi kan känna oss nöjda säger, avtalssekreterare Erik Hjerpe. Ytterligare information ges av Erik Hjerpe 070-636 91 27 eller Sam Dandemar 070-636 91 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT00810/bit0001.pdf