Hugo Ericson Ost speciallagrar Skottorps Slotts välkända ”Ambrosia” inför Saluhallens nyinvigning

Familjeföretaget Hugo Ericson Ost, som både förädlar svensk hårdost och importerar dessertostar, speciallagrar just nu den folkkära ”Ambrosian”, som slutade tillverkas 1991 och fick ny renässans för ett år sedan då Skottorps Slottsmejeri började tillverka den.
– Ambrosian är en älskad ost med tradition, som passar bra till nyinvigningen då vi vill erbjuda våra kunder något extra, säger Jenny Svensson, vd för Hugo Ericson Ost.

Hugo Ericson Ost har grossistverksamhet och driver en ostbutik i Göteborgs Saluhall sedan 1889. I december är det nyinvigning av den renoverade Saluhallen och då kommer man att öppna en ny och uppdaterad butik.

– Vi besökte Slottsmejeriet i Skottorp i våras och har köpt deras ambrosia som vi speciallagrar inför nyöppningen. Det är en kittad gräddost som fanns i trakten förr och som slutade tillverkas då Vallberga mejeri lades ned för över 20 år sedan. Nu har osten fått renässans i Skottorp och det känns jättebra att lyfta det småskaliga och närproducerade, säger Jenny Svensson.

Slottsmejeriet i Skottorp har funnits i drygt ett år och tillverkar hårdost av mjölk från den lokala gården. Mejeriet är publikt för att man vill visa vilket gediget hantverk som ligger bakom osten.

– Det är ett ungt mejeri som tillverkar ostar enligt svensk tradition. Att Hugo Ericson väljer att köpa vår ambrosia känns fantastiskt kul och är ett erkännande för oss, säger Ingmarie Müller-Uri, ”slottsfru” och delägare i Skottorp mejeri.

Ingmarie Müller-Uri, ägare av Skottorp Slott och delägare i Skottorp mejeri, tfn: 0707-72 84 28, alt: ingmarie@mueller-uri.com

www.hugoericsonost.se, www.ostochkex.se