Säsongens ostbricka från Jenny Svensson ”Välkomna vårvintern med klassiska smaker”

Jenny Svensson, svensk mästare i ostkunskap och vd för Hugo Ericson Ost, syns bland annat i Mitt Köks ostskola i TV4 där hon tipsar om välkomponerade ostbrickor. Här tipsar hon om tre ostar som passar bra till vårvintern.

Nu är vi snart inne i vackra mars och våren börjar äntligen göra sig påmind. Vi har lämnat jul och nyår bakom oss med god marginal så vad passar bättre än att samla familj och vänner och sitta ned med några härliga klassiska ostar och något gott i glaset?

1. Gruyère
Schweizarnas stolthet bjuder på stor smak med toner av nötter och sälta, avrundat med en fyllig fruktighet. Gruyère förekommer i en mängd olika lagringar som alla är goda på sitt sätt. Varför inte prova olika och hitta din favorit?

2. Morbier
En riktig klassiker i ostsammanhang! Morbier är smakrik och krämig med tydligt lantliga inslag. De som gillar danska ostar kan känna igen doften hos Morbier, vars doft påminner om dessa.

3. Gorgonzola
Gorgonzola är vårvinterbrickans tuffing som bidrar med sälta och en mer explosiv smak kombinerat med en oemotståndlig krämighet. Gorgonzola smakar himmelskt ihop med lite sötare tillbehör, serverad på ett digestivekex tillsammans med en klick fikonmarmelad är smakharmonin total!

Serveringstips: Till vårvinterns ostar passar ett medelfylligt eller halvtorrt vitt vin väldigt bra. Servera ihop med en päronmarmelad och sharonfrukt för att göra smakpaletten fullkomlig!

Fakta:
”Ostbrickan” från Jenny Svensson skickas ut kontinuerligt för att tipsa om vilka ostar som passar bäst för de olika säsongerna. ”Ostbrickan” är för fri publicering och användning för media. Söker ni ytterligare information så tveka inte att slå en signal.

Hälsningar Jenny

Jenny Svensson, vd för Hugo Ericson Ost, tfn: 0706-33 05 99, alt: jenny@hugoericsonost.se