Säsongens ostbricka från Jenny Svensson ”Vår! Vår! Vår!”

Jenny Svensson, svensk mästare i ostkunskap och vd för Hugo Ericson Ost, syns bland annat i Mitt Köks ostskola i TV4 där hon tipsar om välkomponerade ostbrickor. Här tipsar hon om en ostbricka som passar extra bra till vårens högtider.

– Nu är det ingen tvekan längre. Solen värmer, det knoppar överallt och det är dags att ställa fram utemöblerna. Aldrig är vi så glada som under den här tiden när mörkret äntligen har vikt undan och vi tar vara på varje tillfälle att umgås med våra vänner och fira vårens högtider. Vårens ostbricka är frisk, lätt och krämig!

Gärdhem Vit
Från Halltorps Mejeri kommer denna lilla skönhet. ”Ystad med kärlek” på opastöriserad komjölk och med franska Camembert som förlaga. Gärdhem Vit är en mild ost med finstämd smak och dess innanmäte är mycket krämigt.

Comté
Comté är den hårdost som fransmännen själva äter mest per person och år. Inte undra på det när den är så god och inbjudande! Comté bjuder, i likhet med vår egen Grevé, på söta och fruktiga toner – är lika gott på en varm toast som i stavar på ostbrickan.

Selle-sür-chers
Nu när våren äntligen är här så är det med största glädje vi välkomnar alla dess primörer, varav färsk getost är en av dem. Selle-sür-chers är en fransk getost som sotas med ”sel noir”, en blandning av havssalt och aska. Detta ger osten fördjupad smak och en lite lantlig karaktär.

Svensk ädelost
Vi har så mycket ost att vara stolta över i Sverige, till exempel fina Blå Ädel från Skärvångens Bymejeri i Jämtland. Härligt krämig med en balanserad sälta och lätt pikant smak. Serveras med fördel tillsammans med ett gott färskskuret päron.

Serveringstips: Till vårens ostbricka njuter vi gärna ett gott glas medelfylligt vitt vin eller varför inte smaka av årets första rosévin som passar utmärkt till färsk getost! Gott till osten är färska fikon, plommon och päronmarmelad.

Jenny Svensson, vd för Hugo Ericson Ost, tfn: 0706-33 05 99, alt: jenny@hugoericsonost.se