Fortsatt tillväxt för byggmaterialhandeln i maj

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 6,4 procent i maj.

Den positiva tillväxten för byggmaterialhandeln fortsätter och maj månad landade på 6,4 procent mätt på jämförbara butiksenheter och i löpande priser. Den ackumulerade tillväxten för perioden januari till maj landade på 3,5 procent.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna

Maj blev en bra månad för byggmaterialhandeln. Något lägre tillväxttakt än i april, men då ska man komma ihåg att april i år hade fler arbetsdagar än april ifjol, vilket lyfte försäljningen. Någon sådan effekt hade vi inte i maj, säger Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna.

Eftersom våren blev försenad och egentligen började först i mitten av april samtidigt som sommarvärmen infann sig rekordsnabbt i maj månad fick månaden en större del av både vårförsäljningen och sommarförsäljningen, vilket gav en extra skjuts till byggmaterialhandeln, fortsätter Monica.

Det är i maj utesäsongen börjar på allvar och försäljningen av uteprodukter drar igång. Maj är byggmaterialhandelns viktigaste och största försäljningsmånad då mer än tio procentenheter av årets försäljning sker, avslutar Monica Björk.

För ytterligare kommentarer kontakta:

E-post: monica@byggmaterialhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:

Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
E-post: andreas.svensson@hui.se

Nästa publiceringstillfälle:

Försäljningsuppgifter avseende juni 2018 beräknas bli publicerade den 24 juli klockan 08:00.

Fakta om Bygg- och järnindex:

HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 22-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Fredells, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 43,6 miljarder kronor årligen (inklusive moms).

Maj blev en bra månad för byggmaterialhandeln. Något lägre tillväxttakt än i april, men då ska man komma ihåg att april i år hade fler arbetsdagar än april ifjol, vilket lyfte försäljningen. Någon sådan effekt hade vi inte i maj.
Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna
Eftersom våren blev försenad och egentligen började först i mitten av april samtidigt som sommarvärmen infann sig rekordsnabbt i maj månad fick månaden en större del av både vårförsäljningen och sommarförsäljningen, vilket gav en extra skjuts till byggmaterialhandeln.
Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna
Det är i maj utesäsongen börjar på allvar och försäljningen av uteprodukter drar igång. Maj är byggmaterialhandelns viktigaste och största försäljningsmånad då mer än tio procentenheter av årets försäljning sker.