Inbjudan till Almedalsseminarium - Vad händer när det vänder?

Den svenska konjunkturen är på topp, räntan på minus och försäljningen i handeln stiger kraftfullt. Samtidigt pågår en omfattande förändring av förutsättningarna för handel driven av digitaliseringen, vilken möjliggör nya affärsmodeller som snabbt slår ut äldre. Högkonjunkturen och den starka uppgången i konsumtionen döljer i viss mån den transformering handeln genomgår men konjunkturen har sin cykel och dagens högkonjunktur och minusränta kommer att bytas mot lågkonjunktur och plusränta. De företag som har problem idag kommer med stor sannolikhet hamna i en ännu tuffare situation i ett förändrat konjunkturläge.

På HUI hoppas vi att högkonjunkturen håller i sig men vi börjar också fundera på vad som händer när det vänder. Vi tror att digitaliseringen är vår tids stora förändring och konjunktursvängningar har i det perspektivet en mindre betydelse. Det faktum att flera verksamheter hålls uppe av en dopad högkonjunktur medför dock att förändringen kan ta extra fart när ekonomin vänder.

Välkomna till Handelns Hus i Almedalen och lyssna till presentationen av rapporten ”Vad händer när det vänder?” samt en paneldiskussion med branschexperter. Rapport och seminarium sker i samarbete med Market.

Ämne: Vad händer när det vänder?
Vad: Presentation av rapporten ”Vad händer när det vänder?” samt paneldiskussion
När: 5 juli kl 16.15-17.00
Var: Handelns Hus, Rindi

Medverkande:
Emma Hernell, vice vd Unitedminds
Mats Bergman, Handelns Ekonomiska Råd
Kerem Yazgan, direktör kommunikation och hållbarhet Axel Johnson
Tobias Rönnberg, köpcentrumexpert HUI
Jonas Arnberg, vd HUI
Sven Olov Daunfeldt, forskningschef HUI

HUI är ett analys-, strategi-, och forskningsföretag som arbetar med kunder i och utanför handeln i syfte att kartlägga och förstå handelns utmaningar, att utveckla lönsamma affärsmodeller och bistå med statistik och beslutsunderlag.
www.hui.se

Anmäl dig gärna till seminariet via katarina.kilander@hui.se

För mer information:
Jonas Arnberg, vd HUI, 072-571 85 75, jonas.arnberg@hui.se