Minskad försäljning för byggmaterialhandeln i mars

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 9,8 procent i mars.

Efter två månader med tillväxt för byggmaterialhandeln backade försäljningen i mars. Branschens försäljning minskade med 9,8 procent mätt på jämförbara butiksenheter och i löpande priser. Mars i år innehöll två försäljningsdagar färre än mars i fjol, vilket betyder att en kalendereffekt har påverkat utfallet negativt. Den sammanlagda försäljningstillväxten för det första kvartalet landade på 0,2 procent.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna

Påsken gjorde att många byggprojekt stod stilla på grund av att många var lediga, säger Monica Björk VD på Byggmaterialhandlarna. Samtidigt innebär ledigheten runt påsken tid för hemmafixare att renovera och bygga om i hemmet. Detta lyckades dock inte kompensera för tappet mot proffsmarknaden, fortsätter Monica.

Att det dessutom var kallare i mars i år än i mars i fjol hämmade också försäljningen då en del byggprojekt helt enkelt försenades, avslutar Monica Björk.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna
E-post: monica@byggmaterialhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:

Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
E-post: andreas.svensson@hui.se

Nästa publiceringstillfälle:

Försäljningsuppgifter avseende april 2018 beräknas bli publicerade den 22 maj klockan 08:00.

Fakta om Bygg- och järnindex:

HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 22-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 43,6 miljarder kronor årligen (inklusive moms).

Påsken gjorde att många byggprojekt stod stilla på grund av att många var lediga.
Monica Björk VD på Byggmaterialhandlarna
Samtidigt innebär ledigheten runt påsken tid för hemmafixare att renovera och bygga om i hemmet. Detta lyckades dock inte kompensera för tappet mot proffsmarknaden.
Monica Björk VD på Byggmaterialhandlarna
Att det dessutom var kallare i mars i år än i mars i fjol hämmade också försäljningen då en del byggprojekt helt enkelt försenades.