Mobilen – från ”looking” till ”booking”

Sedan några år tillbaka är det vanligt att människor söker information på internet via mobila enheter som smartphones och surfplattor. Nu börjar också bokningar av olika slag att ta fart genom dessa kanaler. Det visar en undersökning som HUI Research gjort tillsammans med Reseguiden.

Sedan år 2010 har användandet av mobiltelefon i samband med informationssökning inför en resa successivt ökat. I den undersökning som HUI Research gör tillsammans med Reseguiden varje år uppgav 25 procent år 2012 att de använt mobilen i samband med informationssökning. Det är en rejäl ökning mot föregående år.

Än mer intressant är att användandet av mobilen för att göra ett köp också börjar öka. Det är nästan en fördubbling sedan förra året, låt vara från en blygsam nivå. Det visar att de mobila enheterna nu står på tröskeln till att på allvar också börja driva transaktioner. Mobilen går från att vara en informationsinhämtningsenhet till att bli en konsumtionsenhet. Detta kommer att eskalera ytterligare när betalningslösningar via mobiler blir enklare och bättre (läs säkrare) och företagen skapar och utvecklar fler produkter/tjänster.

-          Mobilen skapar förutsättningar för en mer flexibel försäljning. Det kommer i sin tur att förändra företagens prissättningsstrategier, menar Martin Karlsson, Senior konsult på HUI Research.

För företag innebär mobilen som kanal en möjlighet att både öka omsättning och sänka transaktionskostnader. Men mobilen är inte enbart ytterligare en distributionskanal. Försäljning via mobilen innebär också att servicen till kunder kommer att kunna förbättras genom mer precis information och riktade erbjudanden. Det skapar också möjligheter till merförsäljning.

Martin Karlsson, Senior konsult HUI Research AB: 031-759 50 02, martin.karlsson@hui.se

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetens-bredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.