Starkt resultat för byggmaterialhandeln i januari

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 13,9 procent i januari.

Byggmaterialhandeln inledde året mycket starkt. Försäljningen ökade med 13,9 procent mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. Den avmattningstrend som branschen uppvisade under slutet av 2016 fick därmed ett abrupt slut. Januari i år innehöll dock fler försäljningsdagar än januari i fjol, vilket påverkade byggmaterialhandelns försäljning positivt. Byggmaterialhandelns rullande 12 månaders tillväxt hoppade upp ett snäpp i och med januaris starka ökning och ligger nu på 5,2 procent.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna
En försäljningsutveckling på närmare 14 procent var inte den prognos jag hade för januari, avslöjar Ulf S. Gustafsson, VD för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.

Med tanke på ett 2016 där vi såg försäljningstillväxten sjunka under de två sista kvartalen och där december resulterade i en nedgång med 1,2 procent anade vi tuffare tider. Nedgången berodde framförallt på minskad försäljning till konsument medan försäljningen till hantverkare och byggare gick bra.

Privatkonsumenterna har ju drabbats av både sänkt ROT-avdrag och införandet av amorteringskrav, vilket naturligtvis ger negativa effekter i vår försäljning, så de fantastiska januarisiffrorna bärs upp av branschens proffsförsäljning som i sin tur är en effekt av det kraftigt ökande nybyggandet, avslutar en nöjd Ulf.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Ulf S. Gustafsson, VD på Byggmaterialhandlarna
E-post: ulf.gustafsson@byggjarnhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:
Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
E-post: andreas.svensson@hui.se

Nästa publiceringstillfälle:
Försäljningsuppgifter avseende februari 2017 beräknas bli publicerade den 23 mars klockan 08:00.

Fakta om Bygg- och järnindex:
HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 24-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 39,8 miljarder årligen (inklusive moms).

Privatkonsumenterna har ju drabbats av både sänkt ROT-avdrag och införandet av amorteringskrav, vilket naturligtvis ger negativa effekter i vår försäljning, så de fantastiska januarisiffrorna bärs upp av branschens proffsförsäljning som i sin tur är en effekt av det kraftigt ökande nybyggandet.
Ulf S. Gustafsson, VD på Byggmaterialhandlarna