Halmstad bäst i landet på tillgänglighetsarbete

I Humanas Tillgänglighetsbarometer 2017 som offentliggörs idag rankas Halmstad som landets främsta kommun i arbetet med tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Halmstad utmärker sig på flera områden, däribland genom att ställa krav på tillgänglighet innan medel ges till föreningsverksamhet samt för att de erbjuder unga med funktionsnedsättning sommarjobb.

– Alla kommuner har en reell möjlighet att förbättra tillvaron för personer med funktionsnedsättning. Halmstad får högst poäng i undersökningen och ska känna sig stolta, men inte nöjda. Vi hoppas att de och alla andra kommuner fortsätter arbeta i samma anda, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på företaget Humana som står bakom undersökningen.

Humanas Tillgänglighetsbarometer bygger på en kartläggning av hur landets kommuner arbetar med tillgänglighet. 235 av 290 kommuner har deltagit genom att svara på frågor om sitt övergripande tillgänglighetsarbete, men även hur tillgängligheten ser ut exempelvis på idrottsanläggningar eller kommunens webbsajt. Årets undersökning är den åttonde i ordningen. 197 kommuner har svarat på tillräckligt många frågor för att rankas. Rankingen toppas av Halmstad, Gävle och Knivsta.

Enligt riksdagsbeslut skulle så kallade ”enkelt avhjälpta hinder” varit undanröjda senast år 2010, något som enligt undersökningens resultat ännu inte har skett.

– Det är anmärkningsvärt att en såpass stor andel av kommunerna ännu inte genomfört de enklaste, i stort sett kostnadsfria åtgärderna för att förbättra tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning, säger Jonatan Arenius.

Undersökningen visar till exempel att fyra av tio kommuner inte gör någonting för att driva på privata aktörers i frågan och lika många ställer inga tillgänglighetskrav när de ger tillstånd för uteserveringar.

– Vi vill uppmuntra politikerna att samarbeta med lokala intresseorganisationer och fortsätta att satsa på tillgänglighet. Även små insatser kan göra stor skillnad för de människor som har någon form av funktionsnedsättning och deras anhöriga, säger Jonatan Arenius.

Humanas Tillgänglighetsbarometer 2017 har tagits fram av företaget Humana med expertstöd från Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft och SPF Seniorerna. Här kan du läsa hela rapporten och ta del av enskilda kommuners svar: www.humana.se/tillganglighet

Tillgänglighetsbarometerns topp-tio 2017
Ranking 2017 Ranking 2016 Kommun Län
1 2 Halmstad Hallands län