Hurtigruten firar 120 år - bli Ambassadör nu

2013 firar Hurtigruten 120-års jubileum och bjuder in hela Norden till firandet av vårt kundprogram "1893 Ambassadör". Vi vill ha 10 000 nya ambassadörer innan jubileumsårets slut och vi lovar att ha de allra bästa erbjudandena.

– Under jubileumsåret 2013, 120 år efter att kustens viktigaste riksväg hade skapats, kommer vi att satsa extra hårt på Norden - vår viktigaste marknad. Vi vill nå våra bästa ambassadörer med de allra bästa erbjudandena och målet är att ha 10 000 nya ambassadörer före den 31 mars 2013, säger Kommunikationschef Ragnar Norum.

Ambassadörsprogrammet har idag över 7 000 norska medlemmar. Det är en ganska låg siffra för ett företag med så många gäster som Hurtigruten. Vi har högre ambitioner än så og öpner derfor nu også erbjudandena för våra svenska grannar. Det finns inga förpliktelser eller villkor för programmet - bara fördelar.

- Vi har över 200 000 nordiska gäster per år och 10 000 nya medlemmar bör vi klara. De som är med i lojalitetsprogrammet får nyheter och särskilt förmånliga erbjudanden. En del tycker att rabatterna är viktiga, medan andra ser fram emot att få gå ut på bryggan eller få en fruktkorg till hytten, säger Norum.

Det var den 2 Juli 1893 som kapten Richard With för första gången lade ut från Brattöra i Trondheim med DS Vesteraalen. Kursen gick mot Hammerfest. 67 timmar senare, den 5 Juli 03.30, kom fartyget fram till kajen - 30 minuter före utsatt tid. Hurtigruten hade skapats.

– Under 120 år har Hurtigrutens fartyg varit en livsnerv längs den norska kusten och vi har haft folkets stöd i både med- och motvind. Det finns inte många företag som har ett sådant stöd som vi har och det innebär ett ansvar. Vi kommer att bli bättre på att ge information om resor, bokningsrutiner och tillgänglig kapacitet på de kortare resorna. Det finns inget bättre sätt att spendera en helg på än ombord på Hurtigruten och det måste vi kunna förmedla på ett bra sätt, säger Norum.

Myten om att Hurtigruten är ett dyrt semesteralternativ är seglivad - men ändå bara en myt.
– En långhelg på Hurtigruten ligger prismässigt under eller i nivå med en helg i någon storstad med hotell och mat - och upplevelsen ombord är så mycket starkare. Du får mer för pengarna längs den norska kusten. Som Ambassadör kan man resa tre dygn ombord mellan Bergen och Bodö för 2 410 NOK inklusive frukost, eller sex dagar mellan Bergen och Kirkenes för 6 970 NOK per person. Det är under 1 200 NOK per dygn och inkluderar tre restaurangmåltider, "hotellrum" och en ny fantastisk utsikt varje dag, säger Norum.

Läs mer och anmäl dig som Ambassadör på http://www.hurtigrutenresan.se/1893

Kontaktinformation:
Ragnar Norum, Kommunikationschef Mobil: +47 95 76 56 04 E-post: ragnar.norum @ hurtigruten.com

Stein Lillebo, Kommunikations- och PR-konsult Mobil: +47 91 52 96 16 E-post: stein.lillebo@hurtigruten.com

Om företaget:
Hurtigruten ASA är den ursprungliga kustrutten sedan 1893. Bolaget transporterar varor, passagerare och turister till 34 hamnar längs den unika norska kusten mellan Bergen och Kirkenes - varje dag, året runt. Hurtigrutens explorer fartyg MS Fram seglar i Antarktis, Svalbard och Grönland.