Delårsrapport januari – mars 2016

Kai Wärn, VD och koncernchef:
2016 inleddes i linje med våra förväntningar och efterfrågan under försäsongen var något högre än föregående år. Rörelseresultatet fortsatte att påverkas positivt av en gynnsam utveckling av produktmixen och framgångsrikt genomförda effektiviseringar och kostnadsreduceringar. Sammantaget har verksamhetsförbättringarna mer än väl kompenserat för den negativa valutaeffekten om cirka -215 Mkr samt de extra kostnaderna hänförliga till satsningarna på lönsam tillväxt. Rörelseresultatet ökade med 54 Mkr till 1 166 Mkr (1 112) för första kvartalet och rörelsemarginalen förbättrades till 10,3% (10,2).

Omsättningen i divisionen Husqvarna ökade med 4%, justerat för valutakursförändringar, med en fortsatt stark försäljningsutveckling för robotgräsklippare. Den gynnsamma utvecklingen av produktmixen motverkades av negativa valutaeffekter och till följd av detta blev rörelseresultatet något lägre, 844 Mkr (897). Divisionen Gardena inledde året starkt med en omsättningstillväxt om 17%, justerat för valutakurseffekter. Efterfrågan drevs av handelns låga lagernivåer vid ingången av året efter den starka avslutningen på förra årets säsong samt våra tillväxtambitioner avseende geografisk expansion, distribution och produktlanseringar såsom Gardena Smart Garden. Rörelseresultatet för divisionen steg till 226 Mkr (204).

Consumer Brands fortsatte att fokusera på att vända resultatvecklingen. Flera viktiga steg har tagits och under första kvartalet sågs uppmuntrade framsteg. Omsättningen stabiliserades efter förra årets tillbakagång till följd av den strategiska planen att prioritera värde före volym. Rörelseresultatet steg till 64 Mkr (-11) och motsvarande rörelsemarginal uppgick till 1,9% (-0,3), trots en ogynnsam valutaeffekt på nära -55 Mkr.

Divisionen Construction fortsatte att dra nytta av sin marknadsledande portfölj av produkter och tjänster samt de senaste investeringarna i marknads- och försäljningsstruktur. Tillväxten i första kvartalet var 6%, justerat för valutakursförändringar, vilket resulterade i en ökning av rörelseresultatet till 89 Mkr (74). Motsvarande marginal ökade till 9,2% (8,0).

Under resterande del av året kommer koncernen att prioritera att dels motverka de ytterligare negativa valutaeffekter som förväntas under året, men också att finansiera lönsamma tillväxtinitiativ genom verksamhetsförbättringar.

Januari - Mars 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 11 361 Mkr (10 928), en ökning med 5% justerat för valutakurseffekter.
  • Rörelseresultatet förbättrades till 1 166 Mkr (1 112).
  • Förändringar i valutakurser påverkade rörelseresultatet negativt med cirka -215 Mkr.
  • Nettoskulden minskade till 8 254 Mkr (10 172) och skuldsättningsgraden förbättrades till 0,60 (0,79).
  • Resultat per aktie minskade till 1,32 kronor (1,37).

Telefonkonferens
En kombinerad press- och telefonkonferens med Kai Wärn, VD och koncernchef, och Jan Ytterberg, CFO, hålls klockan 10:00 på Husqvarna Groups kontor på Regeringsgatan 28 i Stockholm den 21 april 2016. För deltagande, ring 08-5033 6434 eller +44 (0) 8444933800, tio minuter innan konferensen börjar. Telefonkonferensen kommer även att sändas direkt via internet på www.husqvarnagroup.com/ir. En inspelning av konferensen kommer att läggas ut på www.husqvarnagroup.com/ir senare samma dag.

Jan Ytterberg, Finansdirektör, tel. 08-738 90 77
Tobias Norrby, Investerarkontakter, tel. 08-738 93 35

Denna information har lämnats i enlighet med lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden (VpmL). Informationen lämnades för offentliggörande den 21 april 2016 kl 08:00.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2015 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har över 13 000 medarbetare i 40 länder.