Designpriset Red Dot för Husqvarnas hjälm

Husqvarnas hjälm, Technical helmet, har fått den prestigefulla utmärkelsen Red Dot Award i kategorin "Best of the Best". Sedan 2012 har Husqvarna Group fått totalt 16 utmärkelser, där fem av dessa varit i kategorin "Best of the Best".

Att arbeta nära de professionella skogsarbetarna har bidragit till att Husqvarna Group tillverkar säkra och funktionella produkter, utan att offra prestandan. Lättviktshjälmen med hörselskydd har designats med användaren i centrum för förstklassig prestanda, den är exempelvis justerbar på flera sätt, har ett innovativt ventilationssystem och nydesignat visir. ”Vi är mycket stolta över att vi får ett Red Dot designpris även detta år, i synnerhet när det är i kategorin ”Best of the Best”,” säger Rajinder Mehra, designansvarig för varumärket Husqvarna. ”Alla inom design, utveckling och tillverkning har arbetat riktigt hårt och jag tycker denna vinst tillhör oss alla!”

Tidigare i år har Husqvarna Group fått Stora Designpriset för Husqvarna Technical Extreme, arbetskläder för skogsarbetare.

Red Dot Design Award instiftades 1955 av Design Zentrum Nordrhein-Westfalen i Tyskland och är en av de mest prestigefulla internationella designutmärkelserna, med en jury som består av internationellt erkända designexperter från hela världen. Varje produkt rankas utifrån kriterier såsom innovation, funktionalitet, intuitiv design, kvalitet och miljövänlighet.

08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och en världsledare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till slutkunder i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2014 uppgick till 33 miljarder kronor och koncernen hade drygt 14 000 anställda i 40 länder.