Förändring i Husqvarna Groups koncernledning

Sofia Axelsson, Senior Vice President, Group Communications, Brand & Marketing, har beslutat sig för att lämna koncernen. Detta kommer att ske i slutet av september 2017. Sofia Axelsson har utsetts till VD och koncernchef för Svedbergs i Dalstorp AB.

"Jag vill tacka Sofia för hennes insatser i byggandet av koncernens varumärkes-, marknads- och kommunikationsfunktioner samt för hennes värdefulla bidrag i andra positioner under sin tid i koncernen. Jag vill också önska henne lycka till i framtiden ", säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.

Rekryteringen av en efterträdare har påbörjats.

Presskontakt:
Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager
E-post: asa.larsson@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare.

Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.