Grand slam för Husqvarna vid red dot Design award 2012

Inte mindre än nio produkter från Husqvarna Group har i år belönats med den internationellt erkända designutmärkelsen ”red dot design award 2012”. Åtta stycken för sin framstående design – medan en tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”red dot: best of the best”.  En grand slam för koncernen som prisas för tre olika varumärken.

Red dot design award är en internationellt välkänd designutmärkelse som årligen delas ut av den -aktade designinstitutionen Design Zentrum Nordrhein Westfalen i Essen, Tyskland. Utmärkelsen gavs ut för första gången 1955 och numera får juryn in cirka 14 000 bidrag årligen från 70 olika
länder, vilket gör red dot till den största designtävlingen i världen. I år prisas Husqvarna Group – världens största tillverkare av utomhusmaskiner som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer – för inte mindre än nio olika produkter.
– Det här är ett stort erkännande och vi känner oss såklart väldigt hedrade. Det visar att vårt fokus på estetik och funktion genomsyrar hela vår verksamhet och uppskattas på en internationell basis, säger Towe Ressman, Vice President Global Design på Husqvarna Group.

Juryns tillkännagivande innebär att alla tre globala konsumentvarumärken inom Husqvarna Group – Husqvarna, McCulloch och Gardena – har tilldelats utmärkelser. Var och en av produkterna har blivit bedömd efter kriterier som innovation, funktionalitet, intuitiva kvaliteter och miljöinriktad kompabilitet.
 –Alla våra premiumvarumärken har ledande positioner inom sina respektive segment, vilket verkligen bevisas av vår breda vinst i red dot, fortsätter Towe Ressman.

Det mest åtråvärda priset ”red dot: best of the best” tilldelades bara 1,37 procent av de tävlande bidragen. En utmärkelse som togs hem av Husqvarna Battery Rider. Den officiella prisutdelningen hålls under en stor galaceremonin i Essen den 2 juli.

För mer information kontakta:
Gunilla Gustavs, Corporate Communications
Direkt: 08 738 9224
Email: gunilla.gustavs@husqvarnagroup.com

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare. Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 30 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var cirka 15 700.