Husqvarna Group minskar affärsvolymen hos en större amerikansk detaljhandelskund

Som ett led i strategin att fokusera resurser på kundkonton med mer attraktiva möjligheter kommer Consumer Brands-divisionen inom Husqvarna Group att avsevärt minska sin affärsvolym hos en av sina största amerikanska detaljhandelskunder.

Divisionen har börjat anpassa kapacitet och vidtagit andra åtgärder för att mildra kortsiktiga negativa finansiella effekter. På grund av den minskade volymen förväntas nettoomsättningen för Consumer Brands under 2018 att minska med cirka 1 miljard svenska kronor jämfört med 2017. Detta kommer att fördröja förbättringen av rörelseresultatet för divisionen.

”Vi strävar efter att skapa en stark och framtidsorienterad Consumer Brands Division, tyvärr innebär det att vi ibland måste fatta beslut som är smärtsamma på kort sikt.”, Säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.

Koncernens finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 10% för de kommande åren påverkas inte. Ytterligare information kommer att lämnas i samband med koncernens delårsrapport för tredje kvartalet som publiceras den 20 oktober.

Under 2018 kommer Consumer Brands lägga ytterligare fokus och resurser på batteridrivna produkter och robotgräsklippare under ett antal olika varumärken. Bland lanseringarna ingår ett uppdaterat Weed Eater®-varumärke med en ny serie utbytbara trädgårdsverktyg och en komplett serie med 58 volts batteridrivna handhållna produkter under varumärkena Poulan Pro® och Jonsered®. "Vi utvecklar möjligheter inom batteriprodukter och robotgräsklippare", säger Jeff Hohler, President Consumer Brands Division, "och medan beslutet om att minska volymen kan vara ett kortsiktigt bakslag, är vi övertygade om att vi kommer att bli en starkare division på medellång och längre sikt. "

Tobias Norrby, Investor Relations Manager +46 8 738 9335
08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 oktober 2017 klockan 08:30.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.