Husqvarna tillbakavisar påståenden i Dagens Industri

Husqvarna Group tillbakavisar de uppgifter som framförs i en artikel i Dagens Industri den 20 september med rubriken ”Robotarna raserar relationen”.

”Vi anser påståendena i de stämningsansökningar som ingivits mot oss är ogrundade och ser med tillförsikt fram mot den rättsliga prövningen i Stockholms tingsrätt senare i år”, säger Olle Wallén, chefjurist.

Både Husqvarna Group och Brokk tillverkar demoleringsrobotar. Husqvarnas robot skiljer sig i väsentliga delar vad gäller uppbyggnad, hydraulik och fjärrstyrningssystem.

”Vi respekterar självfallet andra parters patentskydd. Patenttvisten mellan Brokk och Husqvarna gäller det fäste på roboten där man sätter fast olika verktyg. Husqvarnas robot använder en väl känd och icke patentskyddad teknik. Brokk använder sig av en annan teknisk lösning som de har patent på”, säger Olle Wallén.

Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 31 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 15 400 anställda i drygt 40 länder.