Kai Wärn utnämnd till ny VD och koncernchef för Husqvarna

Styrelsen för Husqvarna AB har utnämnt Kai Wärn till VD och koncernchef för Husqvarna från och med 1 juli 2013. Hans Linnarson, som utnämndes till VD och koncernchef 2011, står till koncernens förfogande fram sin pension i början av 2014.

Kai Wärn har en gedigen bakgrund från industrin. Han var anställd på kraft- och automationsbolaget ABB mellan 1985 och 2004, däribland på ett antal internationella uppdrag stationerad i Belgien, Tyskland och Storbritannien. Senaste uppdraget på ABB var som chef för affärsenheten ABB Robotics Products. Mellan 2004 och 2010 var Kai Wärn VD och koncernchef för Seco Tools AB, världsledande inom skärande bearbetning och vid den tiden listad på NASDAQ OMX Nordic. Därefter har Kai Wärn varit Operations Partner på riskkapitalbolaget IK Investment Partners.

Kai Wärn är född 1959 och han har examen från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.

“Jag vill å styrelsens vägnar välkomna Kai som VD och koncernchef för Husqvarna AB. I Kai Wärn får Husqvarna en VD och koncernchef som visat starkt ledarskap, med strategisk förmåga och som är väl bekant med globala företag. Jag vill också passa på att tacka Hans Linnarson för hans stora insatser som VD och koncernchef under ett par utmanande år,” säger Lars Westerberg, ordförande för Husqvarna AB.

Tobias Norrby, Investor Relations Manager, 08-738 93 35 eller ir@husqvarnagroup.com

Denna information har lämnats i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 mars 2013 kl 8.00.

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 31 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 15 400 anställda i drygt 40 länder.