Licensavtal med BMW avseende varumärket Husqvarna

Husqvarna har tecknat ett licensavtal med tyska BMW avseende BMWs användning av varumärket Husqvarna för motorcyklar. Avtalet har tecknats i samband med BMWs köp av motorcykelverksamheten från italienska MV Augusta, som nu slutförts.

Licensavtalet innebär att BMW kan använda Husqvarna-varumärket för motorcyklar och relaterade produkter och tjänster.

Husqvarna tillverkade motorcyklar mellan1903 och 1987 då motorcykelverksamheten såldes till italienska Cagiva, som ingår i MV Augusta. Husqvarna är ett av de äldsta och mest välkända motorcykelmärkena i världen med ett stort antal världsmästartitlar inom Enduro och motocross.

För mer information kontakta Åsa Stenqvist, Chef för koncernstab Information och Investerarkontakter, telefon 08-738 64 94.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.