Nashvillefabrik blir Husqvarna Groups första soldrivna anläggning

Husqvarna Group satsar på solenergi och bygger sin första solcellsanläggning vid en av företagets fabriker i Nashville, Arkansas, USA. Den nya anläggningen beräknas minska CO2 utsläppen med cirka 1,000 ton under det första året och cirka 25,000 ton under anläggningens förväntade livslängd på 25 år.

Fotografiet visar en liknande solcellsanläggning som den som planeras i Nashville. Anläggningen på fotot tillhör Ozarks Electric Cooperatives i Springdale, Arkansas, USA. (Foto: Gary Bean)

Den nya anläggningen har kapacitet att producera 1,3 megawatt (1,3 miljoner watt) solenergi, vilket ger företaget möjlighet att öka andelen elektricitet från förnybara källor och därmed minska miljöpåverkan genom växthusgaser och andra utsläpp som sker vid användandet av kol-baserad el.

”Husqvarna Group ska vara med och bidra till en koldioxid-snålare framtid och ett mer hållbart samhälle. Sustainovate är vårt sätt att integrera hållbarhet djupare i våra affärer. Som en del av detta, fick vi tidigare i år våra klimatmål godkända av den oberoende organisationen Science Based Target Initiative och har som mål att minska våra CO2 utsläpp med en tredjedel till år 2035 jämfört med 2015. Solcellsanläggningen vid fabriken kommer årligen att generera upp till 25 procent av Nashville-anläggningens energibehov och är ett bra exempel på hur Sustainovate blir till verklighet,” säger Valentin Dahlhaus, SVP Group Operations Husqvarna Group.

Anläggningen börjar byggas under tredje kvartalet 2017 och beräknas vara klart vid årsskiftet. Solcellssystemet är skalbart, och kan byggas ut i framtiden.

Sustainovate - Husqvarna Groups strategi för att integrera hållbarhet i verksamheten.
Strategin är grundad på koncernens passion för innovation och drivkraften att föra människor och naturen närmare varandra. Strategin bygger på fem nyckelutmaningar: koldioxidutmaningen, teamutmaningen, leverantörsutmaningen, säkerhetsutmaningen och samhällsutmaningen, och omfattar ambitiösa mål på koncernnivå som kommer att driva företagets utveckling fram till 2020 och ännu längre.

Husqvarna Groups hållbarhetsrapport Sustainovate 2016

Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager

E-post:
asa.larsson@husqvarnagroup.com

är en världsledande tillverkare av utomhusprodukter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs under varumärken som Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2015 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.

Taggar: