Ny organisation och förändringar inom koncernledningen

En förändring av Husqvarnas organisation kommer att ske vid årsskiftet 2009. Den nya organisationen kommer att genomföras successivt från och med den 1 juli 2009. Istället för nuvarande sex affärssektorer kommer den nya organisationen att omfatta fem operativa enheter - Supply Chain, Produkter & Marknadsföring, Försäljning och service i Europa och Asien/Stillahavsområdet, Försäljning och service i Nord- och Latinamerika samt Produkter för byggnadsindustrin. Se bifogat organisationsschema. Martin Bertinchamp, nuvarande chef för affärssektorn Konsumentprodukter, Övriga världen (massmarknadskanalerna) blir chef för Produkter och marknadsföring. Hans Linnarson, nuvarande chef för affärssektorn Konsumentprodukter Övriga världen (fackhandeln) samt professionella produkter för Park och trädgård blir chef för Försäljning och service i Europa och Asien/Stillahavsområdet. Roger Leon, nuvarande chef för affärssektorn Konsumentprodukter Nordamerika blir tillförordnad chef för Försäljning och service i Nord- och Latinamerika. Magnus Yngen, VD och koncernchef, kommer att fungera som tillförordnad chef för Supply Chain. Anders Ströby fortsätter som chef för Utrustning för byggnadsindustrin. Bo Andreasson, nuvarande chef för affärssektorn Skogsprodukter, blir chef för koncernens globala organisation för produktutveckling och kommer inte längre att ingå i koncernledningen. Inga förändringar sker vad gäller koncernstaberna.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.