Omvandling av aktier

Enligt Husqvarna AB:s bolagsordning har ägare till aktie av serie A rätt att få sådan aktie omvandlad till aktie av serie B. Omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget. När en sådan omvandling har skett, är Husqvarna AB skyldig enligt lag att offentliggöra uppgifter om förändringen.

Under andra kvartalet 2010 har, på begäran av aktieägare, 4 294 369 A-aktier omvandlats till B-aktier. Det totala antalet röster uppgår därefter till
186 582 472,7.

Det totala antalet registrerade aktier i bolaget uppgår till 576 343 778 aktier varav 143 275 661 A-aktier och 433 068 117 B-aktier.

Husqvarnas pressjour, 08-738 70 80 eller
press@husqvarna.se

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmare, gräsklippare och trädgårdstraktorer, och är ledande i Europa inom bevattningsprodukter under varumärket Gardena. Husqvarna är också en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Nettoomsättningen uppgick 2009 till 34 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var 15 000.

www.husqvarna.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.