Omvandling av aktier

Enligt Husqvarna AB:s bolagsordning har ägare av A-aktier rätt att få sådan aktie omvandlad till B-aktie. Omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget. När en sådan omvandling har skett, är Husqvarna AB skyldig enligt lag om handel med finansiella instrument att offentliggöra uppgifter om förändringen.

Under första kvartalet 2011 har, på begäran av aktieägare, 336 460 A-aktier omvandlats till B-aktier. Det totala antalet röster uppgår därefter till
178 036 964,6.

Det totala antalet registrerade aktier i bolaget uppgår till 576 343 778 aktier varav 133 780 652 A-aktier och 442 563 126 B-aktier.

Tobias Norrby, investerarkontakter, 08-738 83 35
Husqvarnas pressjour, 08-738 70 80 eller press@husqvarna.se

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare. Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var cirka 15 000.