Sverigepremiär för fyrhjulsdriven multimaskin för skog och industri

Idag på Elmia Wood 2009, världens största skogsmässa, är det Sverigepremiär för Husqvarna Utility Vehicle, en fyrhjulsdriven multimaskin som löser svåra behov i skogen, i kommuner, på industrier, gårdar och i stora trädgårdar.

Husqvarna utvidgar produktsortimentet med en terränggående fyrhjulsdriven multimaskin som går under benämningen HUV, Husqvarna Utility Vehicle. Maskinen som klarar transporter på väg och i skog, kombinerar styrkan hos traktorer och pickups med körglädjen och smidigheten hos mindre fyrhjulingar s.k. ATV. - Husqvarna Utility Vehicle klarar många av de besvärligaste arbetsmomenten man möter i skog och mark då den kombinerar smidighet med styrka. Fordonen är extremt terränggående och lättkörda, säger Petter Bengtsson, marknadschef Husqvarna. HUV 5420 DX byter automatiskt mellan två- och fyrhjulsdrift vilket gör att föraren enkelt forcerar branter och våta, leriga områden där andra fordon lätt fastnar. Samtliga fordon levereras med kapslad transmission som klarar körning i djupt vatten samt hasplåt, terrängdäck, motordrivet, tippbart flak, säkerhetssystem ROPS (Roll Over Protection System) och en 20 hk stark Kubota dieselmotor. Under vinterhalvåret kan HUV bl a kompletteras med glasad hytt med dörrar och värmepaket. Husqvarna HUV 5420 DXR är godkänd för registrering som traktor och kostar från 138 000 kr, exkl moms.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.