Uppdatering

Fortsatt ekonomisk osäkerhet

Husqvarna är ett konsumentinriktat företag inom sällanköpsvaror, och har påverkats negativt av nedgången i den globala konsumentefterfrågan och det osäkra ekonomiska läget i kombination med ogynnsamma väderförhållanden. På grund av efterfrågesituationen har ett anställningsstopp tills vidare införts inom hela koncernen. Det fjärde kvartalet, vilket normalt utgör en liten andel för bolaget, väntas fortsätta att påverkas av de svaga ekonomiska förhållandena.

Q2-rapportens utsikter bekräftas

Koncernens nettoomsättning har minskat i enlighet med utsikterna i Q2-rapporten. Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppskattas till cirka 6 200 Mkr (6 907), vilket är cirka 5% lägre jämfört med motsvarande kvartal 2010 justerat för valutakursförändringar.

Rörelseresultatet för tredje kvartalet, som på grund av normal säsongsvariation utgör endast en liten del av helårsresultatet, uppskattas till i storleksordningen 100 Mkr (411). Kostnader relaterade till produktionsstörningarna i Orangeburg uppgår till cirka 45 Mkr och kostnader relaterade till uppsägning av tidigare VDs avtal uppgår till 21 Mkr. Dessa kostnader ingår i det uppskattade resultatet för tredje kvartalet.

Som kommenterats i Q2-rapporten försvagades marknadsefterfrågan mot slutet av kvartalet. Den svaga efterfrågan kvarstår. Rörelseresultatet för tredje kvartalet har även påverkats främst av en ogynnsam mix och högre kostnader.

Förberedda inför säsongen 2012 i Nordamerika

Insatserna i syfte att eliminera produktionsstörningarna i produktionsanläggningen i Orangeburg har varit lyckade. I syfte att säkerställa leveranserna av överenskomna volymer har tillverkningen påbörjats tidigare än föregående år.

Koncernens införsäljning av produktsortimenten, som dock ännu inte är avslutad, till de stora detaljhandlarna på den nordamerikanska marknaden 2012, bedöms bli oförändrade jämfört med 2011. Dock med en något förändrad relation mellan de olika detaljhandelskedjorna.

Ytterligare information:

Ytterligare information lämnas i Husqvarnas delårsrapport för tredje kvartalet 2011. Rapporten publiceras, som tidigare meddelats, den 20 oktober 2011 kl 08.00 CET. En telefonkonferens och analytikerträff hålls kl 11:00 CET samma dag. Telefonnummer
+46 (0)8 5052 0110 (Sverige) eller +44 (0)20 7162 0077 (Storbritannien).

Husqvarnas Pressjour, tel. 08 - 738 70 80 eller press@husqvarna.se

Denna information har lämnats i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 september 2011 kl 15:00.

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare. Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var cirka 15 000.