Antal husbilar och husvagnar fortsätter öka

Report this content

Sverige är husvagnstätast i Europa och kommer på en god andraplats när det gäller husbilar. Samtidigt fortsätter antalet husbilar och husvagnar att öka. Förra året ökade beståndet av husbilar med 14 procent och på 5 år är ökningen hela 46 procent. Beståndet av husvagnar har ökat med 2,3 procent de senaste 5 åren.

Det är tydligt att camping är en semesterform som lockar även i kristider och att svenska folket har tagit husbilen till sitt hjärta, säger Mikael Engström, styrelseledamot i HRF, Husvagnsbranschens riksförbund.

Färsk statistik från HRF visar att Sverige är husvagnstätast i Europa med 295 husvagnar per 10 000 invånare. För husbilar kommer vi på en andraplats med 61 husbilar per 10 000 invånare. Enligt beräkningar åker drygt 1 miljon svenskar på semester i husvagn eller husbil varje år.

Allt större husvagnar med smart planlösning och barnkammare
Svenskar är vana vid en hög standard när det gäller boende och det återspeglas också när de köper husvagn och husbil. HRF kan konstatera att vi köper allt större husvagnar, de senaste 20 åren har vagnarna som säljs i Sverige i snitt blivit en meter längre. För svenskar som ska köpa husvagn eller husbil är en smart planlösning i fordonet viktigt och här finns det allt från lyxig compact living för två vuxna till utpräglade familjevagnar. Många barnfamiljer väljer i dag så kallade barnkammarvagnar, med ett särskilt barnrum förutom föräldrarnas sovrum och allrum/kök.

– Den som bor rymligt och bekvämt hemma efterfrågar förstås mobila semesterboenden som matchar den livsstilen, säger Mikael Engström.

Hög standard både hemma och på semestern
Standaren i svenska hem påverkar också vilken utrustning som efterfrågas i husvagnar och husbilar. I dag när de flesta har bredband hemma säljs det fordon med inbyggt WiFi. Andra finesser som kan göra semesterlivet lite roligare är induktionshäll, golvvärme, luftkonditionering och centraldammsugare. Att välja utrustning är också ett sätt att göra husvagn och husbil mer personlig. Den som gillar att cykla väljer till ett cykelställ och hemmakocken vill gärna ha möjlighet till bra köksutrustning även på semestern. Samtidigt som branschen utvecklar allt fler nya modeller med olika tillval finns de rena, enkla fordonen kvar för de riktiga campingentusiasterna.

– Det finns fortfarande många entusiaster som älskar campinglivet utan krusiduller och för dem finns enklare varianter av husvagnar och husbilar som gör det enkelt och billigt att åka på semester, säger Mikael Engström.

För pressbilder kontakta gärna:
Michaela Palombo, pr-ansvarig SoliferPolar, 073 680 36 69, michaela@soliferpolar.com
För mer information kontakta gärna:
Mikael Engström, styrelseledamot HRF, 070 491 38 57, mikael@turbinen.se
Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund – är den samlande organisationen för svenska företag med anknytning till mobilt boende. Förbundet organiserar såväl tillverkare och importörer av husvagnar och husbilar som tillbehörs- och serviceföretag. Samtliga ledande företag inom området är idag medlemmar.