Hela 32 procent fler nyregistrerade husbilar

Report this content

Sverige har blivit en av Europas husvagns- och husbilstätaste nationer. Ändå fortsätter marknaden att växa rekordsnabbt och förra året ökade antalet nyregistrerade husbilar med  32 procent bara i Sverige. Och det är en helt ny grupp som har hittat till det rullande campinglivet.

– Nu ser vi aktiva familjer med en aktiv fritid och tydliga intressen som köper sig en husbil för att berika sin fritid, säger Tomas Haglund, ordförande i HRF – Husvagnsbranschens riksförbund.

Campinglivet fortsätter locka och nyregistreringarna av husvagnar och husbilar under det första kvartalet har ökat fyra år i rad. I dag finns hela 85 447 registrerade husbilar i landet och den siffran växer snabbt. Antal nyregistrerade fordon är den högsta siffran sedan 2008, och antal husbilar har stigit med hela 32 procent och husvagnar med 10 procent jämfört med året innan.

Hög komfort och design är två viktiga faktorer vid bygget av fritidsfordon, som också anpassas efter olika behov och sysselsättningar. Fordonen blir allt elegantare, bekvämare och mer funktionella och allt fler efterfrågar lättare konstruktioner. Även miljön är i fokus när nya fordon byggs och det finns nu fordon som helt byggts av återvinningsbart material.

– Den här utvecklingen hade vi inte ens kunnat drömma om för några år sedan. Fritidsfordonen har nått alla till alla samhällsklasser och många familjer har hittat till den mobila campingvärlden där husbilen eller husvagnen står i centrum, för att umgås och kunna ta sig till fotbollscuper eller simläger, säger Tomas Haglund.

Den kraftiga uppgången i branschen har också lett till att det gjorts stora investeringar i serviceanläggningar och utställningshallar. Allt fler campingplatser utvecklas också och många kommuner ser över möjligheter att ordna flera ställplatser på centralt läge.

Siffror på husvagnar och husbilar år 2016 i Sverige
Antal nyregistrerade husbilar                         5 321
Antal nyregistrerade husvagnar                     3 487
Husbilsbestånd                                            85 447