Störst ökning av husvagnar och husbilar i Europa

Report this content

Förra året ökade antalet registrerade husvagnar och husbilar i Sverige med 13 procent – mer än i något annat europiskt land. Husbilar blir allt mer populära och bland de som köpte nytt förra året var det fler som valde husbil än husvagn. Samtidigt är Sverige fortfarande husvagnstätast i Europa med 292 husvagnar per 10 000 invånare.

Drygt en miljon svenskar åker på semester i husvagn eller husbil varje år och allt fler väljer det bekväma husbilslivet. Sedan tre år tillbaka nyregistreras fler husbilar än husvagnar och trenden ser ut att hålla i sig.

– Fördelen med en husbil är att den är lätt att manövrera och enkel att flytta. I Sverige registreras i dag ungefär lika många husbilar som husvagnar och den gemensamma nämnaren för alla nya fordon är att de är bekväma. Semesterlivet i husvagn eller husbil kan bli lyxigare än hemma, säger Tomas Haglund, ordförande i HRF, Husvagnsbranschens riksförbund.

Lyxig teknik och utveckling för ökad säkerhet
Nya husvagnar och husbilar utrustas ofta med all tänkbar teknik. Trådlös wifi, klimatanläggning, golvvärme och spis med induktionshäll är hett efterfrågat av kunderna. Något som slutkonsumenterna inte ser men kanske känner är hur fordonens chassin har utvecklats de senaste åren. Särskilt på husbilsfronten har det hänt mycket, från att husbilar byggdes på ett enkelt chassi för lätt lastbil till dagens underreden med fjädring, antisladdsystem och ABS-bromsar. Förändringen gör husbilslivet bekvämare och det blir också säkrare på vägarna.

Branschen spår fortsatt ökning
Framtiden ser ljus ut för husvagns- och husbilsbranschen. Prognosen är att den europeiska marknaden kommer att öka 3,2 procent år 2015 samtidigt som intresset för camping i Sverige aldrig har varit större. Campingindustrin som helhet är en betydande del av den europeiska ekonomin, förra året omsatte branschen 35,5 miljarder euro, inräknat både fordon och campingplatser.

– Många väljer att byta ut segelbåten eller sommarstugan mot en husbil eller husvagn för att komma åt det bekväma och flexibla semesterlivet och dessutom få en lång säsong. Ränteläget är ju också fördelaktigt för den som vill göra en investering, säger Tomas Haglund.

Siffror på husvagnar och husbilar år 2014
Antal nyregistrerade husbilar i Sverige:           3 967 (en ökning med 13 procent)
Antal nyregistrerade husvagnar i Sverige:        3 638 (en ökning med 13 procent)
Husbilsbestånd i Sverige:                              74 343
Husvagnsbestånd i Sverige:                           281 321
Husbilsbestånd i Europa:                             1 556 900
Husvagnsbestånd i Europa:                          3 873 000

För mer information kontakta gärna:
Tomas Haglund, ordförande HRF, 0705 19 70 79, tomas.haglund@alde.se
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.west@varprbyra.se

HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund – är den samlande organisationen för svenska företag med anknytning till mobilt boende. Förbundet organiserar såväl tillverkare och importörer av husvagnar och husbilar som tillbehörs- och serviceföretag. Samtliga ledande företag inom området är idag medlemmar.

Taggar: