Hybricon Bus System AB (publ) utser ny vd

Styrelsen har idag utsett Fredrik Jonsson till ny vd. Fredrik Jonsson har lång erfarenhet som VD och styrelseordförande i olika teknikföretag.

Under 2015 stärkte Hybricon sin marknadsposition inom elektriska bussystem för kollektivtrafik och växte från ett litet bolag till en ledande leverantör i branschen. Hybricon har 2016 påbörjat leveranser av elbussystem för kollektivtrafik och går nu in i en fas med seriemässiga leveranser och kraftig satsning på försäljning som ställer nya krav på bolaget. Ambitionen är därför att förstärka bolagets organisation för att på bästa sätt genomföra bolagets strategi, vilket är en anledning till att styrelsen anser det är lämpligt att utse ny vd.

Fredrik Jonsson har lång erfarenhet av arbete i rollen som marknadsinriktad vd, senast från Cranab och Slagkraft. Bolagets nya vd är en teknikintresserad entreprenör med stort intresse för marknad, vilket styrelsen är övertygad om behövs för Hybricons nästa tillväxtfas.

”Jag känner mig inspirerad och engagerad över att få bli del av teamet i Hybricon och få möjlighet att leda bolagets kompetenta medarbetare. Det är fantastiskt att se vad Hybricon har åstadkommit och jag ser fram emot att tillsammans med teamet stärka bolaget ytterligare”, säger Fredrik Jonsson.

”Jonas Hansson har ansvarat för bolagets verksamhet på ett bra sätt. Med sin erfarenhet av uppstarter har han bidragit till att bygga bolaget. Vi tackar Jonas Hansson för hans insats under startperioden”, säger styrelsens ordförande Ulf Hartman.

” Det har varit givande och utmanande tid på Hybricon Bus System. Bolaget har nått ett läge där Fredrik Jonsson har mycket att tillföra och jag känner ett starkt förtroende för honom. Som aktieägare kommer jag självklart att följa bolaget vidare med stort intresse även när jag går vidare till nya satsningar”, säger avgående Vd Jonas Hansson.

Ulf Hartman, Styrelseordförande Hybricon Bus System AB (publ), tel: 070-264 63 99 eller

Hybricon Bus Systems AB (publ), HYCO, utvecklar och tillverkar världens mest energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Företagets Ultrasnabbladdade ® bussar kan köras kontinuerligt dygnet runt på ren, elektrisk kraft. Hybricons huvudkontor, där företagets produktionsenhet också är belägen, finns i Holmsund utanför Umeå. Klimatet i denna relativa närhet till Polcirkeln utgör en perfekt testmiljö för köldtestning av företagets produkter. Energieffektivitet, ultrasnabb laddning och modulariserade nyckelkomponenter utgör tillsammans en uppsättning unika egenskaper för företagets bussar. Företaget har erfarna, finansiellt mycket starka huvudägare.